Graf gesneuvelde soldaat

Saint-Ghislain
Topic Starter

Graf gesneuvelde soldaat

#1 , 10 feb 2011 13:28

Beste(n),

Even een korte situatieschets. In Grasheide, een deelgemeente van de gemeente Putte, staat sinds jaar en dag het graf van soldaat Alphonse Geleyns op de gemeentelijke begraafplaats van Grasheide. Momenteel bevindt het zich echter in een verloederde staat (zie foto). Het graf wordt bedreigt met ontruiming door deze procedure (link).

Ik hoorde dat een graf hiervan exempt is indien het het statuut "historisch waardevol" draagt? Kan men dit aanvragen?

Ook: heeft een "ereveld" voor gesneuvelde soldaten een soort statuut op een gemeentelijke begraafplaats? Kan ook dit aangevraagd worden?

Wij, een groep mensen die zich tegen een eventuele verwijdering van het graf van soldaat Geleyns verzetten, zouden graag willen dat het graf behouden blijft en in ere wordt hersteld. "Opdat men nooit zal vergeten."

Alle hulp is van harte welkom!

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 10 feb 2011 14:15

Je zou eens contact moeten opnemen met de gemeente . Op het kerkhof waar ik kom vind je ook soms graven terug waarvan aangekondigd zijn ,dat ze binnenkort zullen verdwijnen . Meestal kan je mits kleine bijdrage dit voorkomen . Bij ons wordt ook op de affiche aangegeven voor hoeveel (echt luttig bedrag)en waar je daarvoor moet zijn ,ergens op de gemeente dus .

Oeps zie nu maar pas dat in Putte de bedrage wel heel hoog zijn :? . Raar dat er zoveel verschillen zijn tussen gemeentes onderling .

Saint-Ghislain
Topic Starter

#3 , 10 feb 2011 14:21

Ja, begraafplaatsen zijn een gemeentelijke bevoegdheid en ze krijgen eigenlijk bijna "carte blanche".

Maar mijn vraag is of geen speciaal statuut is voor de arme soldaat. Het zou zonde zijn als zijn graf moest geruimd worden, het graf van iemand die sneuvelde voor het vaderland.

Reclame

Vandebos

#4 , 10 feb 2011 14:27

Eventueel eens afspraak maken met de burgemeester.

Ik zou trachten mijn dossier zo volledig mogelijk voor te bereiden:

reden omkleden waarom het behouden dient te blijven?
Heemkundige kring erbij betrekken? wie was hij, wat is de historische waarde van het graf voor de regio/gemeente?
Eens informeren bij leger zelf, hebben die geen dienst die oa deels instaat voor oorlogsmonumenten en begraafplaatsen?
Uitzicht kerkhof aanhalen? (Het is eens wat anders dan plak marmer op de grond.)
Eventueel een gedeeld voorstel doen waarbij als tegenprestatie voor het behouden van het graf jullie het renoveren sponsoren?
Middels iemand aangesloten bij een genealogische vereniging eens kijken of er geen verre familie kan gevonden worden?

dat lijken me een eerste reeks van mogelijke stappen?

Saint-Ghislain
Topic Starter

#5 , 10 feb 2011 14:33

Met een groepje mensen zijn we het verleden van de soldaat aan het reconstrueren. We reeds het militair dossier opgevraagd en er is al een brief onderweg naar de Dienst Oorlogsgraven voor meer informatie. Ook de gemeente en enkele gemeenteraadsleden zijn op de hoogte gesteld (nog geen antwoord gekregen).

Historische waarde: check. Het was tot in de jaren '70 de verzamelplaats voor oud-strijders en elk jaar werden er bloemen neergelegd aan zijn graf na de misviering. Er is zelfs een anekdote over een Vlaams-nationalist die amok maakte na het horen van de preek van de pastoor in de jaren '30.

Uitzicht kerkhof: je ziet de foto... Teleurstellend hoe zijn graf erbij ligt.

Hopelijk ontvangen we snel antwoord van de gemeente Putte.

Vandebos

#6 , 10 feb 2011 14:54

Tussen haakjes:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfons_Geleyns" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit blijkt een strijd te zijn die reeds enige tijd aansleept?

Vandebos

#7 , 10 feb 2011 14:57

Er is blijkbaar ook al een genealogisch onderzoek verricht waar hij deel van uitmaakt. Ik vraag het op en bezorg het jullie.

Saint-Ghislain
Topic Starter

#8 , 10 feb 2011 15:03

Tussen haakjes:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfons_Geleyns" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit blijkt een strijd te zijn die reeds enige tijd aansleept?
Klopt, vorige keer was ik er niet bij. Maar ik sta momenteel in contact met de mensen die het besluit toen tegenhielden. Toen was er overigens nog niet zoveel over zijn voorgeschiedenis bekend en waren er vele fouten die men als waarheid aannam. Op zijn grafsteen staat bijvoorbeeld zijn naam geschreven als Alphons, terwijl het voluit Louis Alphonse Geleyns was. Zijn geboortejaar is 1889 en niet 1887, hij was een karabinier-wielrijder (1ste Bataljon Karabinier-Wielrijders, Eerste Cavaleriedivisie) en dus geen karabinier uit het 3e Karabiniers. Ook over zijn sterfdatum bestaat nog wat onduidelijkheid (25 of 26 september?), maar we hopen binnenkort opheldering.
Er is blijkbaar ook al een genealogisch onderzoek verricht waar hij deel van uitmaakt. Ik vraag het op en bezorg het jullie.
Prachtig! Vergeef me de iets persoonlijkere vraag, maar bent u afkomstig uit Putte?

Vandebos

#9 , 10 feb 2011 17:11

Prachtig! Vergeef me de iets persoonlijkere vraag, maar bent u afkomstig uit Putte?
Ik heb voor het antwoorden op deze vraag eventjes moeten zoeken waar putte ligt... :oops: om te contateren dat er toch een kleine 80km in vogelvlucht dient afgelegd te worden..

Geschiedenis is een passie van me, als ik dan ergens een poot kan uitsteken om een gedeelte te bewaren dan mag je op me rekenen. Ik hou je op de hoogte van het genealogische onderzoek. Eerste hit die ik tegenkwam sloeg spijtig genoeg op een puttenaar met dezelfde naam doch geboren in 1803. (beetje vroeg om nog mee te strijden in de belegering van Antwerpen in de vroege 20ste eeuw, alhoewel het natuurlijk mogelijk is dat hij de 'Ollanders heeft geholpen te verhuizen uit de citadel...)

Saint-Ghislain
Topic Starter

#10 , 10 feb 2011 17:14

Ik heb voor het antwoorden op deze vraag eventjes moeten zoeken waar putte ligt... :oops: om te contateren dat er toch een kleine 80km in vogelvlucht dient afgelegd te worden..

Geschiedenis is een passie van me, als ik dan ergens een poot kan uitsteken om een gedeelte te bewaren dan mag je op me rekenen. Ik hou je op de hoogte van het genealogische onderzoek. Eerste hit die ik tegenkwam sloeg spijtig genoeg op een puttenaar met dezelfde naam doch geboren in 1803. (beetje vroeg om nog mee te strijden in de belegering van Antwerpen in de vroege 20ste eeuw, alhoewel het natuurlijk mogelijk is dat hij de 'Ollanders heeft geholpen te verhuizen uit de citadel...)
Een Louis Alfons Geleyns uit Putte geboren in 1803? Heb je hier nog informatie over? Mogelijks is het ook relevant!

Vandebos

#11 , 10 feb 2011 17:20

Stuur me via pb eens je emailadres. Dan besteed ik hier volgende week wat tijd aan. (Nog beduidend wat werk te verzetten vandaag en morgen en weekend is al volzet)

GB2702

#12 , 11 feb 2011 06:56

Over het graf van Alfons Geleyns weet ik eigenlijk niets maar ik weet wel dat het graf van mijn grootvader (heb hem zelf niet gekend, ben pas in 1977 geboren) ,een onderofficier gesneuveld in 1960 met een vliegtuig ongeval in Congo, dat ligt in Lint nooit zal verwijderd mogen worden. Het graf is in het verleden wel al verplaatst geweest. Ik weet natuurlijk niet of het er iets mee te maken heeft maar aan de voorkant van de grafsteen hangt een marmeren plaatje met de gravure "EIGENDOM". Misschien kan zo iets ook een manier zijn om het graf te behouden.

Hier de link betreffende het ongeval: http://www.sake-masisi.be/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg

jojan

#13 , 11 feb 2011 09:43

mooi dat er nog mensen zich hiervoor willen inzetten, ik hoop dat het jullie (opnieuw) lukt het graf te behouden en eventueel te herstellen.

Terug naar “Archief”