hoelang moet ik feitelijk gescheiden zijn om wettelijk gesch

kristatje
Topic Starter

hoelang moet ik feitelijk gescheiden zijn om wettelijk gesch

#1 , 10 feb 2011 18:24

hallo ik woon al sedert juni2010 feitelijk gescheiden ,hoelang moet je feitelijk gescheiden zijn ,om wettelijk gescheiden te zijn ,zonder advocaten of rechtbanken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2011 18:41

Een echtscheiding moet altijd door de rechtbank uitgesproken worden.

Als men dit samen vraagt na zes maanden feitelijke scheiding, anders na één jaar feitelijke scheiding. De procedure is vrij eenvoudig.

eylis

#3 , 11 feb 2011 10:41

beste schorpioen, nu vraag ik me toch af wat je bedoelt met: "..Als men dit samen vraagt na zes maanden feitelijke scheiding"
voor zover ik weet, kan je de wettelijke scheiding samen gewoon aanvragen zonder dat je daarom fysiek feitelijk gescheiden bent en zelfs tot aan de scheiding kan je nog in ge gezinswoning samen gedomicilieerd zijn. Sterker nog; je kan zelfs na de scheiding samen blijven wonen. Dan ben je gewoon feitelijk samenwonend :-)

Wat misschien juister is: ongeacht of je gescheiden leeft of nog samen de gezinswoning deelt: duurt een wettelijke scheiding (op gezamelijk vraag via EOT) vanaf het aanvragen tot uitspraak op de rechtbank tussen 3 en 6 maanden.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2011 15:04

B.W. Art. 229
§ 1
De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is
onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs
onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen
worden geleverd.
§ 2
De onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de aanvraag gezamenlijk wordt gedaan door de twee echtgenoten, na meer dan zes
maanden feitelijk gescheiden te zijn
of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 1, van
het Gerechtelijk Wetboek.
§ 3
De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar
feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk
Wetboek.

In dit geval vordert men enkel de echtscheiding. Er moet dan geen akkoord zijn over alle andere mogelijke geschilpunten.

Wanneer men een echtscheiding bij onderlinge toestemming vraag moet men niet feitelijk gescheiden zijn. In dat geval moet men echter akkoord gaan over alles: de kinderen, alimentatie, verdeling van de goederen...

Terug naar “Archief”