Particuliere verdediging - honorarium ??

justus01
Topic Starter

Particuliere verdediging - honorarium ??

#1 , 14 feb 2011 22:58

Beste(n),

Net geregistreerd omdat ik een prangende vraag heb :

Kan ik als particulier, die zichzelf verdedigd in een dispuut met een aannemer (redelijk simpel, factuur betaald maar volgens aannemer laattijdig) ook net zoals de tegenpartij (die advocaat heeft) een honorarium vragen ?

Dus tegenpartij eiste bij eerste voorkoming (RB van eerste aanleg) factuurbedrag + boete voor laattijdige betaling + intresten. Factuur was reeds betaald maar advocaat tegenpartij was niet op de hoogte en rechter beval om dat eerst eens te bespreken met cliënt om zodoende mogelijks tot minnelijke schikking te komen.

Heb dan een brief ontvangen waarin tegenpartij nu eist : boete voor laattijdige betaling + intresten + honorarium. Met vermelding dat ze wel een "commerciële geste" willen doen en dit totaal bedrag reduceren tot 2/3 van het totaalbedrag. :lol:

Dus nu mijn vraag : kan ik als particulier ook een honorarium of hoe je het ook wil noemen eisen ? Ik ga ervan uit dat ik kan aantonen dat ik die laattijdigheidsboete niet dien te betalen, maar ik steek hier ook veel tijd in, verlof om twee keer naar rechtbank te gaan, onkosten, etc

Graag reactie/info

Alvast bedankt, groeten
Justus01

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2011 10:27

Voor wie bijgestaan wordt door een advocaat geldt:
Ger. W. Art. 1022. De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij.
[...]
Geen partij kan boven het bedrag van de rechtsplegingsvergoeding worden aangesproken tot betaling van een vergoeding voor de tussenkomst van de advocaat van een andere partij.

Wie niet bijgestaan wordt door een advocaat heeft geen recht op rechtsplegingsvergoeding.
Wanneer u kan aantonen dat de tegenpartij een fout beging kan u op grond van art. 1382 B.W. schadevergoeding vorderen wegens tergend en roekeloos geding.

justus01
Topic Starter

#3 , 19 feb 2011 10:32

Dank Scorpioen voor het antwoord :!:

Reclame

Terug naar “Archief”