Ontslag na regelmatig te laat komen

rbelling
Topic Starter

Ontslag na regelmatig te laat komen

#1 , 19 feb 2011 23:15

Beste,

Mijn partner werkt reeds sinds 5+ jaren bij haar huidige werkgever, een Amerikaanse multinational. Tot voor kort heeft ze steeds positieve performnce reviews gehad een verliep alles naar wens op het werk.

Toen ze na afloop van zwangerschapsverlof deze zomer opnieuw aan de slag ging, bleek ze een nieuwe manager te hebben. De relatie tussen mijn partner en deze manager is niet zo positief. De feiten die hierop volgende zijn de volgende:
- Toen ze opnieuw aan de slag ging na haar zwangerschapsverlof, bleek haar vorige functie aan een andere collega te zijn toegekend. Bij terugkeer volgde voor haar dan onmiddellijk een degradatie met behoud van loon.
- Vervolgens werd mijn parner herhaaldelijk verweten te laat te arriveren op de werkplek. Het te laat komen beperkte zich steeds to 10 minuten of minder (en werden steeds gecompenseerd aan het einde van de werkdag), maar haar nieuwe manager vind dit voldoende om haar een aangetekende zending te sturen en dit in het HR dossier toe te voegen.

Graag had ik geweten wat de mogelijkheden zijn van de werkgever in deze situatie? Is er hier een gevaar voor "ontslag wegens dwingende reden"? Moeten we onmiddellijk stappen ondernemen teneinde dit risico te beperken?

Vriendelijke Groet,

Robin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 20 feb 2011 00:33

een werknemer wordt geacht op tijd te zijn op het afgesproken uur welk staat vermeld in het arbeidscontract.
Het herhaaldelijk niet naleven van deze principiele regel kan een reden tot ontslag zijn. Maar dat zal zeker geen
ontslag wegens dringende reden kunnen zijn. Voor zo'n vergrijp zou die sanctie te zwaar zijn

Dat uw vriendin dit nadien (s'avonds) compenseert doet niet ter zake, want zij verzaakt steeds weer opnieuw aan haar plicht.
Bij de ene zal het wel door de beugel kunnen bij de andere dan weer niet. Nieuwe meesters zijn nu éénmaal nieuwe regels.
Als werkgever verwacht ik zelf dat beetje respect zoals het personeel ook het respect verwacht dat ze mogen stoppen zoals afgesproken
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

xena

#3 , 20 feb 2011 03:59

Maar dat zal zeker geen ontslag wegens dringende reden kunnen zijn. Voor zo'n vergrijp zou die sanctie te zwaar zijn
kan wel aanvaard worden als er een schriftelijke waarschuwing is zoals in dit geval

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;

staat het in het arbeidsreglement ?

arbeidsreglementenwet 8/4/1965
art 6 , 4°
b) de dringende redenen die de verbreking van de overeenkomst door de ene of de andere partij zonder opzegging rechtvaardigen, onder voorbehoud van de beoordelingsbevoegdheid van de rechtbanken

Reclame

EvilFreD

#4 , 20 feb 2011 07:08

Herhaaldelijk te laat komen kan wel degelijk een dringende reden tot ontslag zijn (mits waarschuwingen).
Sterker nog: het is al voorgekomen én erkend door de arbeidsrechtbank!
Ik zou dus maar heel goed oppassen als ik u was, er schuilt een vooropgezet plan achter die aangetekende brief.

Betwistingen voor de arbeidsrechtbank. Maar daar heeft u weinig kans met uw argument dat het te laat komen wordt gecompenseerd op het einde van de dag.
Het arbeidscontract dient nageleefd te worden en dat betekent dat u de aanvangst- en eindtijden die daarin vermeld staan dient te respecteren.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Archief”