Hond gegeven en na 7jaar teruggenomen wegens familiale ruzie

Maltezer
Topic Starter

Hond gegeven en na 7jaar teruggenomen wegens familiale ruzie

#1 , 12 mar 2011 21:19

Meer dan zeven jaar geleden heb ik van mijn grootmoeder langs mijn moeders kant een hondje gekregen, dat op haar naam staat.
Hij is die hele tijd mijn beste maatje geweest, maar nu heeft zij hem en wil zij hem niet meer teruggeven.
Zij vindt dat mijn hondje niet goed op zijn plaats zit bij mijn moeder en ik er niet voor kan zorgen omdat ik nog student ben. Dit is zeker niet waar, aangezien ik mijn hondje onderdak kan geven bij mijn grootmoeder langs mijn vaders kant.
De echte reden hiervoor is een ruzie tussen mij en mijn moeder enerzijds, haar anderzijds, waardoor ik al een vijftal maanden mijn maatje niet meer gezien heb.

Kan iemand mij een oplossing geven, want tot nu toe heeft nog niemand mij kunnen helpen.

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 12 mar 2011 21:26

probeer eerst een verzoeningspoging bij de vrederechter

dit is gratis en gaat naar belgische normen redelijk snel ( +/ 2 weken )

Maltezer
Topic Starter

#3 , 12 mar 2011 22:23

Dat verzoenen gaat niet lukken, het zou voor haar een lachertje zijn.
Is er misschien nog iets anders dat ik zou kunnen doen?

Reclame

EvilFreD

#4 , 12 mar 2011 22:37

Als je zegt dat ie op haar naam staat, bedoel je dan ook de chip?
Hetgeen daar op staat is wat telt.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Maltezer
Topic Starter

#5 , 12 mar 2011 23:02

Zal dit morgen te weten komen, je hebt me terug hoop gegeven!
Zou mijn grootmoeder dit eventueel in de afgelopen weken veranderd kunnen hebben? Ik weet dat zij een goede band heeft met haar dierenarts...

EvilFreD

#6 , 12 mar 2011 23:17

Kijk eens op http://www.petlook.com/" onclick="window.open(this.href);return false; of het chipnr. daar op tevoorschijn komt.
Anders even naar je DA
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

eylis

#7 , 13 mar 2011 08:02

vrederechter toch maar:
jouw argumenten ter verdediging:
-Hondje was een kado. Men neemt toch geen kado's terug?
- je hebt 7 jaar lang het diertje verzorgd en er is een emotionele band tussen jou en het dier. Grootmoeder heeft het diertje NOOIT bijgehouden.
- je wenst niet betrokken te worden tussen het conflict van je grootmoeder met haar dochter. Dat hondje mag niet als drukkingsmiddel gebruikt worden.
- vraag de bewijzen dat je je hondje niet goed verzorgde/ Ze moet haar argument kunnen staven met bewijzen.

Maltezer
Topic Starter

#8 , 13 mar 2011 14:11

Mijn grootmoeder is ook in het bezit van het boekje dus ik ben niet in het bezit van haar chipnr. , maar mijn moeder en ik zijn momenteel druk in de weer om het vast te krijgen.
Als er binnen een week nog geen oplossing is ga ik inderdaad naar de vrederechter, maar denken jullie dat ik veel kans maak? Zijn er misschien nog argumenten die ik kan gebruiken buiten degene die eylis gegeven heeft?
Na de ruzie heeft mijn grootmoeder ook de auto die ze mij gegeven heeft, opgeëist, kan dit ook een argument zijn?

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

EvilFreD

#9 , 13 mar 2011 14:51

Even het één en ander nagevraagd.
Houder stamboom, houder paspoort, en gegevens identificatiechip dienen in overeenstemming te zijn met elkaar.
Indien dat niet het geval is, is de stamboomhouder wettelijk eigenaar. Bij gebrek aan stamboom eigenaar volgens chip.

Stamboomhouder is degene die het document bezit, niet degene wiens naam daarop ingevuld is.
Bij wettige overdracht van een hond wordt in het paspoort een nieuwe eigenaar vermeld en de gegevens van de chip gewijzigd.

De enige manier om een hond wettig, maar zonder inmenging van de vorige eigenaar, naar een nieuwe eigenaar te laten registreren is volgens de procedure van een verweesde hond.
Indien iemand een verloren hond opvangt stelt hij deze onmiddelijk, doch minstens binnen 8 dagen, ter beschikking aan de gemeente waar hij het dier heeft gevonden, ofwel aan zijn eigen gemeente.
Deze stelt het dier in bewaring bij een erkend asiel, dat het dier minsten 45 dagen ter beschikking houdt van de rechtmatige eigenaar. Na verloop van 45 dagen kan de vinder als wettelijk eigenaar geregistreerd worden.

Dus, ofwel was je grootmoeder al die tijd eigenaar. Maar dan moet ze dus naast de hond, ook zijn stamboom bezitten. (bij gebrek aan stamboom, paspoort en id-gegevens)
Ofwel was ze niet eigenaar en heeft ze zowel de hond als de stamboom meegenomen. Dan is ze nu eigenaar.
Ofwel was ze niet eigenaar en heeft ze verzuimd de stamboom ook mee te nemen, of er is geen stamboom. Dan is er dus maar één manier waarop ze eigenaar kan worden.
Laatst gewijzigd door EvilFreD op 13 mar 2011 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD

#10 , 13 mar 2011 14:52

Al eens gebeld met jullie dierenarts? Die kan je misschien meer informatie geven betreffende chipnr.
En je eventueel ook verder helpen ivm eigendom

Creatief

#11 , 13 mar 2011 15:37

De hond kan 4 eigenaars hebben, maar heeft maar slechts 1 meester. Het hondje moet verschrikkelijik veel verdriet hebben zijn meester te moeten missen.

artemis

#12 , 13 mar 2011 15:48

Moeilijke situatie.

Los van wat reeds gezegd is en indien je al die jaren een vaste dierenarts had, zou ik die zeker inschakelen. Een DA maakt van zijn klant (jullie) en de 'patiënt' ( de hond) een medisch dossier, net zoals huisartsen dat doen. Als die wil helpen door aan te tonen dat jullie al die jaren als enig baasje met de hond over zijn vloer zijn geweest, kan dat misschien helpen om de vrederechter te overtuigen.
Vervelend is wel dat je zijn boekje niet in bezit hebt want daarin worden de vaccinaties genoteerd.

tianneke

#13 , 14 mar 2011 10:13

Wie heeft het ID boekje waar de vaccinaties staan ingeschreven? Logisch gezien zou diegene dat moeten hebben bij wie de hond verblijft, daar staat alle nodige gegeven in (chipnr...)
Dus zo kan u bewijzen dat u al die jaren, samen met de bevestiging van de dierenarts, voor de hond hebt gezorgd.

Terug naar “Archief”