Mausoleum bouwen

Saint-Ghislain
Topic Starter

Mausoleum bouwen

#1 , 13 mar 2011 12:02

Mag men in België (Vlaanderen) een mausoleum bouwen (niet op een (gemeentelijke) begraafplaats, maar op een lap grond die je zelf bezit) om in begraven te worden? Mag men eigenlijk nog begraven worden in (een crypte in) een kerk(gebouw)?

Leek me best interessant om te weten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 13 mar 2011 20:15

Wet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Art. 16.
§ 1. Alleen op gemeentelijke of intergemeentelijke begraafplaatsen mag worden begraven.
§ 2. Op particuliere begraafplaatsen die bestaan op het tijdstip waarop deze wet in werking treedt, mag echter verder worden begraven.

§ 3. Afwijkingen van het bepaalde in § 1 kunnen worden toegestaan door de Minister tot wiens bevoegdheid de volksgezondheid behoort, op voorstel van de burgemeester van de
gemeente waar de begraving zal plaatshebben.
De Minister mag de afwijking slechts toestaan op een op godsdienstige of filosofische overwegingen berustend verzoek, behalve als redenen van openbare salubriteit zulks niet toelaten.

Art. 18. In grafkelders worden de lijken bijgezet op een diepte van ten minste acht decimeter.
Het aanleggen van graven boven de grond is verboden, behoudens bijzonder verlof, door de provinciegouverneur verleend op eensluidend advies van de provinciale
gezondheidsinspectie, en behoudens de afwijkingen volgend uit deze wet.
Bijzetting in bouwwerken als bedoeld in het tweede lid, die bestaan op het tijdstip waarop deze wet in werking treedt, mag nochtans verder plaatshebben zoals in het verleden.

Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Art. 17.
§ 1. De begraving kan plaatshebben in volle grond, in een grafkelder of bovengronds. In afwijking van artikel 2, vijfde lid, kan de gemeente of het intergemeentelijke
samenwerkingsverband een vergoeding tegen kostprijs voor de grafkelder vragen.
§ 2. De Vlaamse regering bepaalt de nadere regels volgens dewelke de begravingen in volle grond, in een grafkelder of bovengronds moeten gebeuren.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Saint-Ghislain
Topic Starter

#3 , 15 mar 2011 13:50

Dus... Ik kan in principe een kapel/kerk bouwen met een ondergrondse crypte en mijn burgemeester verzoeken een voorstel door te geven aan de minister van Volksgezondheid waarin hij vraagt of ik in die crypte begraven kan worden. Klopt dit?

Moet dit per se via de burgemeester verlopen? Is de burgemeester verplicht je voorstel door te geven aan de bevoegde minister?

Reclame

jojan

#4 , 15 mar 2011 14:01

succes met uw bouwaanvraag voor een kapel/kerk.

EvilFreD

#5 , 15 mar 2011 14:06

U kunt een verzoek indienen. Of het gehonoreerd wordt is een ander verhaal.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Archief”