Erfdienstbaarheid

ericsteens
Topic Starter

Erfdienstbaarheid

#1 , 16 mar 2011 14:05

In verband met de hervergunningsdosier een aanverwante verkoop van mijn pand, wil ik het volgende advies vragen:

Mijn pand is een loft dat ik 10 jaar geleden als woning heb aangekocht, en nu wil verkopen. Het maakt deel uit van een gans complex in Borgerhout-Antwerpen, dat nu volledig in hervergunning zit. Uiteindelijke reden tot bouwovertreding is eigenlijk terug te zoeken bij Stedebouw - vreemd genoeg. Omdat er geen enkel plan meer terug te vinden is van deze oorspronkelijke fabriek, is het enige plan dat ze hadden daterend van ´95. En dat hebben ze nu een geldigheid gegeven van `62 tot `95. Reden tot plotse herziening is dat er opeens meer bewonerspanden waren dan op dit plan beschreven staan - dus nu overtreding en hervergunning - in het kort geschets.
Nu heb ik ramen op een scheidingsmuur met de aanpalende buur, die mijn hoofd licht en lucht voorzien in mijn pand. Deze zijn qua constructie reglementair op basis van hoogte, ijzeren staven, grootte. Ik heb geen direct zicht naar mijn buur wat trouwens ook uitkijk geeft naar zijn tuin (huis staat parrallel en kan ik niet zien staan...). Nu zegt Stedebouw dat er geen specifiek bouwvoorschriften zijn van die tuin en aanpalend braakliggend stuk, en dat dus als mijn buur wil bijbouwen hij perfect over mijn ramen mag bouwen.... en ik dus geen licht meer heb in mijn pand. Ps : er is nog een koepel achteraan in mijn pand dat ivm met brandweer een nooduitgang heeft, en dus ook licht geeft tot in de helft van het pand.
Hallucinant genoeg kan worst case mijn buur bijbouwen tot onder mijn ramen, en toch een hoogte van bijna 4 m aanhouden -- ik heb hoge plafonds en zijn grond ligt nog 1 m dieper....

Vraag - ik wil de erfdienstbaarheid aantonen op die ramen op basis van 30 jaar gebruiksrecht. Constructiegewijs kan er aangetoond worden via expert dat de ramen niet in de oorspronkelijke bouw zaten, maar toch minstens 30 jaar bestaan. Maar als het officiele plan een geldigheid heeft van `62 tot `95, en mijn ramen hier op ingetekend staan; kan ik dit toch aantonen - en welke stappen moet ik hier in nemen om dit officieel te maken? of ben ik ergens verkeerd?

Ps. momenteel is mijn pand ingekleurt alszijnde polyvallente ruimte op dit plan van `95, maar ik heb wel een huidige akte waar loft/woning ingevult is. Er loopt dus ook - momenteel op de rol - een procedure tot tenietverklaring van verkoop door mij opgestart.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2011 21:21

Waar ligt het pand juist....
Ga eens met mensen van vb Roma praten die kennen wel mensen die daar langer wonen en documentatie van Borgerhout hebben.
Er staan( stonden) heel veel diamantfabriekjes en mogelijk kan je via info zoeken ook bij het district oudere foto's of plannen vinden.

ericsteens
Topic Starter

#3 , 17 mar 2011 11:13

Het pand ligt in de Kattenberg - dus wel vlak aan de Roma.
Trouwens mijn buur ligt er recht tegenover - de juwelierswinkel op de Turnhoutsebaan over de Roma.
Het is zijn grond dat aanpalend is met mijn stuk - spijtig genoeg is de vader nog de eigenaar en die heeft trekjes van dementie. Hij reageert erg agressief en dus een overeenkomst met de buur of eventueel zelfs het aankopen van een stuk van hun tuin is niet aan de orde voorlopig...
Uw insteek is wel interessant - zal eens kijken dat ik wat mensen kan kontakteren aldaar.

Maar in eerste instantie wil ik graag mijn gebruiksrecht opeisen op basis van 30 jarig gebruik zonder klachten.
Met de boodschap van Stedebouw dat het plan geldig is van `62 tot ´95 moet dit toch perfect kunnen aangetoond en ingebracht worden door een notaris in de nwe akte?
Of ben ik verkeerd aan het redeneren?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mar 2011 12:32

Lijkt mij bijzonder raar daar gemeente Borgerhout indertijd al met Krugerpark bezig was en ook zelf belangen had oa in de Bothastraat ( oude cinema). Normaal zullen zij - ik dacht zelfs dat het een herwaarderingsgebied was in de jaren eind 75 -80.
Daar is volgens mij ook een buurtcafé en daar zullen nog wel mensen rondlopen die toen in die werkgroep zaten.
In die tijd was Fons Dierickx de gemeentelijke urbanist ... een zeker Marc achternaam ontschiet me zijn collega...
Ze beschikten toen over redelijk wat plannen van de buurt.
Was daar vroeger een naaiatelier??
Kan je die pagaddertoren zien???

Terug naar “Archief”