Auto in de prak

Creatief
Topic Starter

Re: Auto in de prak

#16 , 16 mar 2011 20:33

Bedankt Scorpioen voor je degelijk antwoord. Ik zal je antwoord overbrengen naar het jonggehuwde koppel.
Ik vind het zelf een triestige affaire aangezien het jonge koppel zelf een bouw in de stijgers hadden staan en hun laatste spaarcenten écht nodig hadden voor de afwerking van het huis. Je antwoord lijkt me juist te zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 mar 2011 09:10

Het was dus eigenlijk WEL in opdracht van de ouders om mee te helpen aan de renovatiewerken.
Los van het feit dat er geen contract is, was de verplaatsing waarbij het ongeval gebeurde NIET in opdracht van de "werkgever" (ouders), maar OP WEG NAAR het "werk". Zoals ik al zei: zelfs als er een arbeidscontract zou zijn, is schade opgelopen OP WEG NAAR het werk, niet verzekerd.

Feit blijft dat er helemaal niets op papier staat en er dus geen enkele grond is om wat dan ook te eisen. Pech voor het jonge koppel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#18 , 17 mar 2011 12:09

dat is nieuw voor mij mij is altijd het volgende geleerd :
De volgende ongevallen worden als arbeidsongeval beschouwd:

* Een arbeidsongeval op de plaats waar u werkt

* Een arbeidsongeval op weg van of naar uw werk

* Wat is een arbeidsongeval?
o Een arbeidsongeval op de werkplek
o Een ongeval op weg naar of van het werk

Reclame

jojan

#19 , 17 mar 2011 12:40

Wat is een arbeidsongeval ?
Als arbeidsongeval wordt beschouwd elk ongeval dat een werknemer tijdens en door het feit van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst overkomt, en dat een letsel veroorzaakt.
Wordt eveneens als een arbeidsongeval aanzien, het ongeval dat zich voordoet op de weg van en naar het werk (= het normale traject van en naar de plaats van het werk).

Een arbeidsongeval veronderstelt:

een plotselinge gebeurtenis;
één of meerdere uitwendige oorzaken;
het bestaan van een letsel (hoeft niet noodzakelijk tot arbeidsongeschiktheid te leiden; er dienen minstens medische kosten te zijn gemaakt);
uitz.: een ongeval waarbij schade wordt veroorzaakt aan prothesen of orthopedische toestellen wordt ook beschouwd als arbeidsongeval zonder dat er van een letsel sprake hoeft te zijn;
een causaal verband tussen het ongeval en het letsel;
het ongeval moet gebeurd zijn tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst;
het ongeval moet gebeurd zijn door het feit van de uitvoering van de overeenkomst.

Gebruiker21

#20 , 17 mar 2011 13:20

dat is nieuw voor mij mij is altijd het volgende geleerd :
De volgende ongevallen worden als arbeidsongeval beschouwd:

* Een arbeidsongeval op de plaats waar u werkt

* Een arbeidsongeval op weg van of naar uw werk

* Wat is een arbeidsongeval?
o Een arbeidsongeval op de werkplek
o Een ongeval op weg naar of van het werk
Het gaat hier niet over het feit of het al dan niet een arbeidsongeval is. Het gaat over het feit of de schade aan DE WAGEN (dus geen persoonlijk letsel) eveneens door de "werkgever" zal vergoed worden. Bij normaal woon werkverkeer is dit niet het geval, bij opdrachten met de persoonlijke wagen voor de werkgever, is dit normaal gesproken wel het geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Creatief
Topic Starter

#21 , 17 mar 2011 15:45

Bij "uitzonderlijke" opdrachten voor de wergever wordt de wagen bij ongeval wel vergoed. Voor het normale werkverkeer niet.
Voorbeeld: onderwijzer begeeft zich dagelijks naar het werk met de wagen. Hij krijgt een ongeval: lichamelijke letsels en schade aan wagen. De lichamelijke letsels worden vergoed, de schade aan de wagen wordt niet vergoed.

Veronderstel: de onderwijzer volgt een nascholing bu!ten de schooluren, 40 km verder van school. Hij krijgt een ongeval met lichamelijke letsels en schade aan zijn wagen. In dit geval worden beide, zowel de lichamelijke schade als de schade aan de wagen vergoed.

De school moest wel op voorhand op de hoogte gebracht zijn van zijn bijkomende opdracht, nl. de nascholing.

Terug naar “Archief”