bouwovertreding

len
Topic Starter

bouwovertreding

#1 , 24 feb 2011 16:10

We zijn van plan ons huis te verkopen. Enkele jaren geleden hebben een vroeger glazen dak (stond niet op het plan bij aankoop huis)vervangen door een platform. Tevens hebben we hierop een dakterras gelegd met een houten wand tussen ons en de buren (rijhuis). Nu is dit niet aangevraagd geweest en kan dit dus een probleem opleveren bij verkoop? Vragen we nu best een regularisatie aan of laten we dit beter zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2011 19:48

Men kan dus op uw dak lopen....
Dat is het dan he

len
Topic Starter

#3 , 24 feb 2011 22:06

Denk niet dat het zo eenvoudig is. De houten afscheiding staat dus op het eerste verdiep tussen mij en de buren. Er is ook een raam vervangen door een deur om toegang te verkrijgen.

Reclame

EvilFreD

#4 , 24 feb 2011 22:41

Zolang er geen verbouwingswerken uitgevoerd zijn aan delen van het gebouw die geen dragende functie hebben is er geen stedebouwkundige vergunning nodig.
Een glazen dak vervangen door een platform, zónder dat daar dragende balken voor worden vervangen mag dus.

Een venster vervangen door een deur kan wel voor problemen zorgen.
Ten eerste omdat het een wijziging betreft van een dragende muur en ten tweede omdat deze wijziging invloed kan hebben op de privacy van de omliggende gebouwen.

Een regularisatie aanvraag kan dus noodzakelijk zijn.
Laatst gewijzigd door EvilFreD op 24 feb 2011 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

sleper

#5 , 25 feb 2011 06:49

Zolang er geen verbouwingswerken uitgevoerd zijn aan delen van het gebouw die geen dragende functie hebben is er geen stedebouwkundige vergunning nodig.
Een glazen dak vervangen door een platform, zónder dat daar dragende balken voor worden vervangen mag dus.

Een venster vervangen door een deur kan wel voor problemen zorgen.
Ten eerste omdat het een wijziging betreft van een dragende muur en ten tweede omdat deze wijziging invloed kan hebben op de privacy van de omliggende gebouwen.

Een regularisatie aanvraag kan dus noodzakelijk zijn.
Ik denk dat bij ons in de rij meer dan de helft der huizen reeds zulke aanpassingen hebben gedaan en nooit heb ik iemand geweten die moeilijkheden had om het huis te verkopen. Zolang de voorgevel er maar blijft uitzien zoals hij oorspronkelijk was hebt U volgens mij weinig moeilijkheden te verwachten .

len
Topic Starter

#6 , 25 feb 2011 08:07

Alvast bedankt allemaal. Hoe kan men bij verkoop nagaan of er al dan niet veranderingen aan het huis gedaan zijn,en wordt dit nagegaan?

mava105

#7 , 25 feb 2011 13:00

Dat wordt niet nagegaan. Notaris vraag gewoon aan de dienst stedebouw van uw gemeente of ze weet hebben van een overtreding, en vermits deze gewoonlijk van niets weten :mrgreen: zal er ook niets vermeld worden in de akte.
Het is slechts als één van uw buren of iemand anders een klacht gaat neerleggen. dat ze er de originele bouwplannen zullen bijhalen.
Voor het vervangen van een glazen dak naar een gewoon plat dak zal dat meer dan waarschijnlijk geen probleem geven.

len
Topic Starter

#8 , 25 feb 2011 17:13

Bedankt! Kan dit dan later geen problemen opleveren. Stel dat de nieuwe kopers binnen enkele jaren wel een klacht krijgen?

EvilFreD

#9 , 25 feb 2011 17:37

Ik lees elders op dit forum dat bouwovertredingen verjaren na vijf jaar.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki

#10 , 25 feb 2011 20:58

Ik lees elders op dit forum dat bouwovertredingen verjaren na vijf jaar.
De periode waarin een strafrechterlijke procedure kan gestart worden verjaart na 5 jaar. Een burgerlijke procedure blijft echter mogelijk, de overtreding houd niet op met bestaan tot na een regularisatie.

EvilFreD

#11 , 25 feb 2011 21:03

Dank u. Ik vond het al raar :)

Jan DS

#12 , 14 mar 2011 14:34

Dat wordt niet nagegaan. Notaris vraag gewoon aan de dienst stedebouw van uw gemeente of ze weet hebben van een overtreding, en vermits deze gewoonlijk van niets weten :mrgreen: zal er ook niets vermeld worden in de akte.
Het is slechts als één van uw buren of iemand anders een klacht gaat neerleggen. dat ze er de originele bouwplannen zullen bijhalen.
Voor het vervangen van een glazen dak naar een gewoon plat dak zal dat meer dan waarschijnlijk geen probleem geven.
Wie is er eigenlijk wettelijk verplicht om na te gaan indien een woonst stedenbouwkundig vergund is, in de huidige staat. Met andere woorden wie moet er in theorie ter plaatse de toestand bekijken?
a. notaris
b. dienst stedenbouw
c. koper
d. verkoper

mava105

#13 , 14 mar 2011 15:58

Volgens mij is dat de dienst stedebouw. Notaris moet het aan die dienst vragen of er al of niet overtredingen zijn.
En de koper gaat ook best bij die dienst langs om te informeren.
En de verkoper zal wel weten wat hij al of niet gedaan heeft zeker.

Jan DS

#14 , 19 mar 2011 08:15

Beste mava105,

Ik volg je redenering, maar daarom is het nog niet zo.
Daarom deze bijkomende vraag: Weet er iemand waar ik moet kijken/zoeken zodat ik op papier heb dat de dienst stedenbouw verplicht is om een huis te controleren bij verkoop?

PS: Verkoper weet dikwijls ook niet dat het huis stedenbouwkundig vergund is, doordat deze door een vorige eigenaar is gemaakt vele jaren terug. (Na 1970)
Het systeem is net op poten gezet, dacht ik, zodat de koper niet meer speciaal naar de dienst stedenbouw zou moeten.

Terug naar “Archief”