hoi,
ik heb enkele vraagjes, maar eerst moet ik m'n verhaal vertellen (is wel lang maar kom...)
wij wilden graag zelfstandig worden maar zitten sinds april 2010 in collectieve schuldbemiddeling. We hadden kennissen die dat ook graag willen dus hebben wij samen met hen een restaurant opgericht. met dat we in collectieve zitten kunnen wij niet zelfstandig zijn dus de hele boel staat op naam van die kennis. mijn ouders hebben een persoonlijke lening van 20.000€ genomen om ons te helpen bij de opstart. in juli, augustus, draait alles goed, een cijfer van een goeie 20.000€ in die twee maanden tijd, het probleem: waar is dat geld? die keenis van ons heeft er blijkbaar veel in zak gestoken en we niet wat nog... in september komen we dus totaal niet meer overeen en willen wij de volledige zaak overnemen (die ondertussen met schulden zit natuurlijk, ze heeft niets betaald van rekeningen weten wij achteraf) wij willen dat gewoon failliet laten gaan en later zelf overnemen. m'n ouders zijn bang dat ze hun geld die ze geinvesteerd hebben kwijtgraken en willen het resuaurant zelf overnemen, ze vragen aan m'n broer die toch momenteel zonder werk zit om die over te nemen. broer gaat akkoord en neemt de hele boel op z'n naam, tekent een overnamecontract met schulden tot 32.000€... die wij beetje bij beetje ook wat betalen. nu met de winterperiode en enorme weken in de hoofdstraat heeft het echt heel slecht gedraaid de laatste maanden en komen efr meer rekeningen binnen dan geld eigenlijk...
mijn vragen zijn dus: wat gebeurt er als hij failliet verklaard? hij woont nog bij m'n ouders, kunnen ze hun huis & meubels... kwijtraken daardoor? hoe zit het met m'n broer, die heeft eigenljk gewoon zn naam gegeven zodat wij dat restaurant konden verder runnen eigenlijk... kan zijn auto worden aangeslagen? hoe zit het met de achterstallige schulden? wie moet wat betalen?
hoe zit een faillisement eigenlijk in elkaar? kunnen we de rechtsvorm wijzigen naar iets anders (cvoa of zoiets?) zodat het prive bezit veilig zit? heb zoveel vragen maar weet niet waar terecht eigenlijk...
dank bij voorbaat om dit te lezen en eventueel wat toe te lichten...