problemen bij éénmanszaak

yin
Topic Starter

problemen bij éénmanszaak

#1 , 18 mar 2011 12:29

hoi,

ik heb enkele vraagjes, maar eerst moet ik m'n verhaal vertellen (is wel lang maar kom...)

wij wilden graag zelfstandig worden maar zitten sinds april 2010 in collectieve schuldbemiddeling. We hadden kennissen die dat ook graag willen dus hebben wij samen met hen een restaurant opgericht. met dat we in collectieve zitten kunnen wij niet zelfstandig zijn dus de hele boel staat op naam van die kennis. mijn ouders hebben een persoonlijke lening van 20.000€ genomen om ons te helpen bij de opstart. in juli, augustus, draait alles goed, een cijfer van een goeie 20.000€ in die twee maanden tijd, het probleem: waar is dat geld? die keenis van ons heeft er blijkbaar veel in zak gestoken en we niet wat nog... in september komen we dus totaal niet meer overeen en willen wij de volledige zaak overnemen (die ondertussen met schulden zit natuurlijk, ze heeft niets betaald van rekeningen weten wij achteraf) wij willen dat gewoon failliet laten gaan en later zelf overnemen. m'n ouders zijn bang dat ze hun geld die ze geinvesteerd hebben kwijtgraken en willen het resuaurant zelf overnemen, ze vragen aan m'n broer die toch momenteel zonder werk zit om die over te nemen. broer gaat akkoord en neemt de hele boel op z'n naam, tekent een overnamecontract met schulden tot 32.000€... die wij beetje bij beetje ook wat betalen. nu met de winterperiode en enorme weken in de hoofdstraat heeft het echt heel slecht gedraaid de laatste maanden en komen efr meer rekeningen binnen dan geld eigenlijk...

mijn vragen zijn dus: wat gebeurt er als hij failliet verklaard? hij woont nog bij m'n ouders, kunnen ze hun huis & meubels... kwijtraken daardoor? hoe zit het met m'n broer, die heeft eigenljk gewoon zn naam gegeven zodat wij dat restaurant konden verder runnen eigenlijk... kan zijn auto worden aangeslagen? hoe zit het met de achterstallige schulden? wie moet wat betalen?

hoe zit een faillisement eigenlijk in elkaar? kunnen we de rechtsvorm wijzigen naar iets anders (cvoa of zoiets?) zodat het prive bezit veilig zit? heb zoveel vragen maar weet niet waar terecht eigenlijk...

dank bij voorbaat om dit te lezen en eventueel wat toe te lichten...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2011 12:49

Zijn dit geen vragen die U zichzelf moet stellen vooraleer U in zo een avontuur stapt?

westhoek

#3 , 18 mar 2011 12:55

Waar zit de boekhouder in gans dat verhaal ?
Basiskennis bedrijfsbeheer en niemand in je omgeving kent er zo te lezen iets van. Een vennootschap zal je niet helpen gezien je de eerste 3 jaar toch hoofdelijk aansprakelijk blijft. Eens failliet zijn er andere mensen die dat bekijken, en wees maar gerust, die kennen er iets meer van dan wij allemaal.
Een medewerker die geld in eigen zak stopt, jij in een moeilijke periode dmv collectieve schuldbemidelling, je ouders die een persoonlijke lening aangaan en je broer die iets tekent maar niet weet wat zo te oordelen.

De enige raad die ik je kan geven van naar een goede boekhouder te stappen en meteen actie te ondernemen.

Reclame

yin
Topic Starter

#4 , 18 mar 2011 14:55

hoi

allesinds bedankt om te antwoorden...
wat zou de boekhouder kunnen doen? allée ik bedoel wat zijn de opties denkt u?

hadden we het geweten dat het zo ging eindigen hadden we gewoon vaarwel gezegd aan dat geld van m'n ouders en die kennis laten failliet gaan, maar met "hadden we geweten" kunt ge de wereld veranderen é...

basejumper

#5 , 19 mar 2011 11:08

Eerst collectieve schuldenregeling, dan ouders en broer betrekken in de mieserie en nu denken dat ge hier zonder kleerscheuren uitkomt. Soms kan het zinvol zijn je kwaliteiten én gebreken te kennen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mar 2011 11:13

wat sta je nu te wachten deurwaarders van de schuldeisers, BTW aangifte niet in orde, sociale zekerheid zelfstandigen, gerechtskosten, eventueel dienst bijzonder belasting inspectie die ook eens een kijkje komt nemen.
Beslag op alle goederen van de betrokken partijen ...wat jullie betreft schending van collectieve met alle gevolgen van dien

Terug naar “Archief”