schulden van een medebewoner

kieranski
Topic Starter

schulden van een medebewoner

#1 , 09 mar 2011 10:47

Onlangs hebben wij onderdak gegeven aan een familielid. Ze had haar boekenwinkel stopgezet en haar vriend waarmee ze samenwoonde verlaten. Haar adres werd officieel bij ons gezet. Door herhaaldelijk bezoek van verschillende deurwaarders zijn we erachter gekomen dat zij onoverkomenlijke schulden gemaakt had de laatste drie jaren.
Haar aanvraag voor schuldbemiddeling en budgetbeheer bij het OCMW werd afgwezen, de schulden zijn te groot. Ze hebben haar doorverwezen naar het vredegerecht. Gisteren ging ze haar dossier afgeven bij de haar aangeduide advokaat. Het dossier was nog helemaal niet volledig: wij zouden een lijst moeten maken met al onze persoonlijke bezittingen en de bewijzen. Dat kunnen we helemaal niet: onze eetkamer die we over 40 jaar gekocht hebben, een eetkamer die we van onze ouders geërfd hebben, een kast die we van een broer gekregen hebben enz.....
Onze vraag: wat zijn de rechten, plichten en risico's met iemand onderdak te geven (die wordt dan medebewoner) mits betaling van 600€ per maand voor kost en inwoon: huur, verwarming, elektriciteit, water, tv en internetaansluiting, brandverzekering, eten en drinken alles inbegrepen!

grtjs
Anita

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 09 mar 2011 13:09

Het grootste risico, en in uw geval meteen ook van toepassing, is dat op alle goederen in uw woning, waarvan u niet kan aantonen dat ze van u zijn, beslag kan gelegd worden teneinde de schulden van die persoon aan te zuiveren.

kieranski
Topic Starter

#3 , 09 mar 2011 13:47

Dank U voor de reactie. Zouden we dan die schuldbemiddeling wel binnen geven?

Reclame

jojan

#4 , 09 mar 2011 14:28

zonder schuldbemiddeling is het denk ik helemaal hopeloos. zolang zij op uw adres gedomicilieerd staat loopt u dit risico.

EvilFreD

#5 , 09 mar 2011 14:34

Er is misschien wel de mogelijkheid om de woning op te splitsen in twee afzonderlijke woongedeelten.
Maar die moeten dan wel allebei voldoen aan de normen van Vlaamse wooncode (voorzieningen, kwaliteitsnormen, afzonderlijke energiemeters)
En de gemeente moet het toelaten.
Tot die tijd wordt u aanzien als één familie m.b.t. schulden, sociale tegemoetkomingen, werkloosheidsuitkeringen, etc.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2011 14:52

Ik denk dat er maar een oplossing is: collectieve schuldenregeling aanvragen bij de arbeidsrechtbank.

Als men vraagt naar bewijzen i.v.m. goederen die uw eigendom zijn: vermeldt gewoon hoe u eigenaar geworden bent en dat u met getuigen kan bewijzen dat deze goederen in uw bezit waren al lang voor dit familielid bij u kwam wonen. Ook foto' kunnen als bewijs aanvaard worden. Bijvoorbeeld een foto van 10 jaar geleden genomen in uw woning waarop een kind staat dat nu volwassen is met de meubels duidelijk zichtbaar bewijst dat die meubels toen al in uw bezit waren.

De rechter weet ook wel dat u daar vroeger niet in een leeg huis woonde ...

kieranski
Topic Starter

#7 , 09 mar 2011 15:09

Als zij nu bij hare nieuwe vriend zou intrekken dan krijgt die alles op zijne nek, als ik het goed versta.

jojan

#8 , 09 mar 2011 15:25

juist.

kieranski
Topic Starter

#9 , 10 mar 2011 12:34

komt een deurwaarder ook op de slaapkamer?

mava105

#10 , 10 mar 2011 12:36

Deurwaarder komt overal.

kieranski
Topic Starter

#11 , 19 mar 2011 07:58

Veronderstel dat mijn schuldbemiddeling loopt bij de Arbeidsrechtbank, mijn medebewoners hebben hun loonfiche mee opgestuurd, een lijst opgemaakt van hun persoonlijke bezittingen en ik besluit na een jaar bij mijn nieuwe vriend te gaan wonen. Dan wordt mijn nieuwe vriend medebewoner als ik mijn adres daar officieel zet. Wat gebeurt er dan?

Franciscus

#12 , 19 mar 2011 15:46

dan komt de deurwaarder naar daar....maar als er reeds belsg gelegd is op het vorige adres wordt dat niet tenietgedaan hoor

kieranski
Topic Starter

#13 , 20 mar 2011 13:23

Bedankt

Terug naar “Archief”