Overname zaak

VSBrussel
Topic Starter

Overname zaak

#1 , 06 mar 2011 13:10

Mijn vader (kinesist) heeft een bloeiende praktijk (rechtsvorm: eenmanszaak) en mijn moeder doet hiervan de administratie.
De zaak is gebouwd aan het ouderlijk huis. Mijn zus is afgestudeerd als kinesiste en werkt nu ook in die praktijk als zelfstandige (waarbij ze 20% loon moet afstaan voor administratie die gedaan wordt door moeder en het gebruik van water/elektriciteit/toestellen etc) Recentelijk heeft ze besloten om een stuk mee te investeren id zaak en de praktijk te verbouwen.
Ik vroeg mij af wat mijn positie nu is (slechts 2 kinderen thuis)? Ikzelf heb niet te maken met de zaak, maar de zaak en het huis is gezamelijke erfenis.
Alvast hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 mar 2011 11:21

‘Behoudens andersluidende bedingen tussen partijen,kan de huurder,bij toepassing van het algemeen rechtsbeginsel dat niemand zich zonder oorzaak ten koste van een ander mag verrijken,tegenover de verhuurder aanspraak maken op vergoeding van verbeteringen door hem aan het verhuurde goed aangebracht,op VOORWAARDE evenwel dat de verhuurder zich niet in de mogelijkheid bevindt de verwijdering van de bedoelde verbeteringen te eisen‘(Cass. 18 april 1991,Bull. 1991,740,noot,Res.Jur.Imm. 1991,205).

Laat de mede-investeringen van uw zus in de aanbouw van het ouderlijk huis,in ieders belang,ondubbelzinnig vastleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

VSBrussel
Topic Starter

#3 , 22 mar 2011 12:01

Bedankt voor de informatie.
Nog één bijkomend vraagje. Door de mede-investeringen wordt ze een stukje mede-eigenaar van de zaak.
Omdat mijn vader haar niet wil voortrekken op mij (tenslotte maakt ze gebruik van de praktijk, de naam/clienteel (goodwill) etc) wil hij mij voor dat stukje mede-eigendom vergoeden. Op wat moet ik mij baseren om tot een eerlijke vergoeding te komen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2011 19:18

rechtsvorm : eenmanszaak??? stukje medeeigenaar????

westhoek

#5 , 23 mar 2011 09:18

Bedankt voor de informatie.
Nog één bijkomend vraagje. Door de mede-investeringen wordt ze een stukje mede-eigenaar van de zaak.
Omdat mijn vader haar niet wil voortrekken op mij (tenslotte maakt ze gebruik van de praktijk, de naam/clienteel (goodwill) etc) wil hij mij voor dat stukje mede-eigendom vergoeden. Op wat moet ik mij baseren om tot een eerlijke vergoeding te komen?
Helemaal niet. Zoals het bij Fransiscus ook al opviel : het is een eenmanszaak zeg je. Als dit zo is, en als niets beschreven is door al die investeringen, zoals Mr De Moor schreef, dan heeft ze daar later niets in te zeggen, tenzij haar apparatuur.
Het is niet omdat ze een rol beghangpapier koopt, dat de muur ook meteen van haar is.

VSBrussel
Topic Starter

#6 , 23 mar 2011 11:28

Inderdaad, dat klopt!
Is het dan fout te veronderstellen dat mij iets toekomt op deze moment?
Tenslotte maakt ze mee gebruik vh pand én (!!) het (talrijke) opgebouwde clienteel van mijn vader (in afzienbare tijd zal de zaak wel helemaal overgenomen worden dr haar). Hartelijk dank!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2011 13:25

Inderdaad, dat klopt!
Is het dan fout te veronderstellen dat mij iets toekomt op deze moment?
Tenslotte maakt ze mee gebruik vh pand én (!!) het (talrijke) opgebouwde clienteel van mijn vader (in afzienbare tijd zal de zaak wel helemaal overgenomen worden dr haar). Hartelijk dank!
Tja, wat ze op dit moment gebruikt, is een zaak tussen haar en je vader, denk ik. Zowel zij als jij zijn geen eigenaar.

Als de zaak door haar zou overgenomen worden, dan moet ze in principe de zaak van je vader overkopen, niet? En dat geld komt dan toch gewoon in de erfenis terecht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”