onderhoudsplicht

Jordi
Topic Starter

onderhoudsplicht

#1 , 18 mar 2011 19:19

Hey iedereen.

Ik ken iemand met het volgend probleem:

Een meisje (22 jaar) woont samen met haar vriend sinds één maand geleden. 4 à 5 jaar geleden werd door de advocaten van de vader en de moeder een overeenkomst gesloten om dochter A bij de vader te laten wonen en dochter B (het meisje van 22) bij de moeder. Hierdoor werd het kindergeld van dochter A betaald aan de vader en dat van dochter B aan de moeder. Het meisje (dochter B dus) is ingeschreven in school (hoger onderwijs), maar heeft de afgelopen 6 maanden in een psychiatrische instelling gezeten. Nu woont ze dus reeds een maand apart met haar vriend en gaat ze in feite dus niet naar school. Haar inschrijving in school is wel behouden. De moeder weigert nu echter om haar dochter verder te onderhouden. Ook het OCMW weigert te onderhouden, aangezien ze is ingeschreven in school, hoewel ze dus feitelijk niet naar school gaat. Het enige wat de dochter krijgt van geld is 150 euro kindergeld, maar dat is uiteraard veruit onvoldoende om in haar te noden te volzien. Haar vader betaalt nu dus in de plaats van de moeder, zodat het meisje kan rondkomen. Ik dacht dat art. 203 Burgerlijk Wetboek een onderhoudsverplichting oplegt aan de ouders (die van openbare orde is) en die doorloopt tot na de meerderjarigheid indien het kind een opleiding volgt. Maar klopt dit ook? Kan de vader of de dochter (of eventueel samen) naar de rechter stappen om de moeder te veroordelen aangezien ze art. 203 niet nakomt, of sla ik de bal mis?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2011 22:34

Neen, moeder moet meebetalen ... dochter is meerderjarig en kan dus gaan wonen waar ze wil.
U stelt haar samen met uw dochter in gebreke en bij geen reactie binnen 14 dagen stap je naar de rechtbank.
Ik ga ervan uit dat vader en moeder gescheiden zijn.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mar 2011 22:38

"aangezien ze is ingeschreven in school, hoewel ze dus feitelijk niet naar school gaat"

Aangezien de dochter reeds 22 jaar is en de opleiding niet meer volgt, is er m.i. geen onderhoudsplicht meer (behalve misschien zeer beperkt in de tijd).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2011 23:34

zolang ze ingeschreven staat ......valt ze wel onder de bestaande regelgeving

Terug naar “Archief”