Hey iedereen.
Ik ken iemand met het volgend probleem:
Een meisje (22 jaar) woont samen met haar vriend sinds één maand geleden. 4 à 5 jaar geleden werd door de advocaten van de vader en de moeder een overeenkomst gesloten om dochter A bij de vader te laten wonen en dochter B (het meisje van 22) bij de moeder. Hierdoor werd het kindergeld van dochter A betaald aan de vader en dat van dochter B aan de moeder. Het meisje (dochter B dus) is ingeschreven in school (hoger onderwijs), maar heeft de afgelopen 6 maanden in een psychiatrische instelling gezeten. Nu woont ze dus reeds een maand apart met haar vriend en gaat ze in feite dus niet naar school. Haar inschrijving in school is wel behouden. De moeder weigert nu echter om haar dochter verder te onderhouden. Ook het OCMW weigert te onderhouden, aangezien ze is ingeschreven in school, hoewel ze dus feitelijk niet naar school gaat. Het enige wat de dochter krijgt van geld is 150 euro kindergeld, maar dat is uiteraard veruit onvoldoende om in haar te noden te volzien. Haar vader betaalt nu dus in de plaats van de moeder, zodat het meisje kan rondkomen. Ik dacht dat art. 203 Burgerlijk Wetboek een onderhoudsverplichting oplegt aan de ouders (die van openbare orde is) en die doorloopt tot na de meerderjarigheid indien het kind een opleiding volgt. Maar klopt dit ook? Kan de vader of de dochter (of eventueel samen) naar de rechter stappen om de moeder te veroordelen aangezien ze art. 203 niet nakomt, of sla ik de bal mis?
Alvast bedankt.