Paardenruil over de grenzen heen (BE-DE)

Qubas
Topic Starter

Paardenruil over de grenzen heen (BE-DE)

#1 , 01 apr 2011 13:00

De casus

Een paard van een Belgische particulier werd geruild tegen een paard van een Duitse handelaar.
Deze ruil vond plaats op Belgisch grondgebied.
Bij de ruil werd een document ondertekend door de Duitse handelaar waarin deze verklaarde:"vanaf heden verantwoordelijk te zijn voor -de Belgische particulier zijn paard-".
Er werden geen voorbehouden geformuleerd.

Na 2 dagen echter neemt de Duitse handelaar opnieuw contact op om te melden dat het Belgische paard niet naar 'zijn zin is'. Zo bokt het teveel, voldoet het niet aan de eisen die de handelaar eraan stelde, en hij wenst de ruil ongedaan te maken. Hiervoor zou de Belgische particulier binnen 5 dagen zijn paard naar Duitsland moeten rijden, en beide paarden terug omruilen.

Vraagstelling
-Welk recht zal op deze ruil van toepassing zijn? Ik vermoed Belgisch recht aangezien de ruil op Belgisch grondgebied plaatsvond, klopt dit?

-Indien Belgisch recht van toepassing is, denk ik dat de Duitser verborgen gebreken zal inroepen om de koop te doen ontbinden. Echter vond ik het volgende: “Art.1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken,zelfs wanneer hij die niet gekend heeft,tenzij hij in dit geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring...”(Burgerlijk Wetboek).
Evenwel : “Artikel 1. ENKEL volgende ziekten of gebreken worden als koopvernietigende gebreken beschouwd:1° bij paard, ezel, muilezel of muildier :- malleus;- infectieuze anemie...”(24 DECEMBER 1987. - Koninklijk besluit betreffende de koopvernietigende gebreken bij de verkoop of ruiling van huisdieren).
Alsook dacht ik dat omwille van de omstandigheid dat de Duitser een handelaar is, hij zijn onderzoeksplicht maar serieuzer had moeten nemen, en nu niet moet komen klagen.

Kortom

Kan de Duitse handelaar de ruil nog ongedaan laten maken?

Ten zeerste bedankt voor het antwoord!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding