Hoe gaat het in zijn werk ?

wacom
Topic Starter

Hoe gaat het in zijn werk ?

#1 , 25 mar 2011 19:08

Mijn vader is onlangs overleden,
Nu moet ik volgende week gaan tekenen in de bank, om de rekeningen vrij te geven
Mijn zuster die nooit veel naar mijn ouders heeft omgekeken gaat nu alles regelen, ik hoef enkel te tekenen.
Wat moet ik doen,hoe vermijd ik dat ik in de zak wordt gezet ?
Moeder leeft nog, er is geen onroerend goed en geen huwelijkscontract.
Wat is de normale procedure ?

Dank, Wacom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 mar 2011 20:20

Vraag eerst inzage van de saldo's bij de bank , zowel nu als van enkele maanden geleden. Dit om te zien of er geen grote verschillen zijn. Kortelings ontvangen jullie een lijst vanwege de bank(en ) met de saldo's van de tegoeden op datum van overlijden. Die bedragen dienen overgenomen te worden op de aangifte van nalatenschap. Controleer ook die vooraleer u die aangifte ondertekent.
Zoals u het uitlegt , erven de kinderen samen de blote eigendom van vaders deel , meer bepaald de helft van alle aanwezige roerende goederen : geld, effecten , spaarrekeningen. Moeder ontvangt hiervan levenslang het vruchtgebruik , zij heeft dus recht op de rentes. Indien u de wet volgt , worden , na aftrek van begrafeniskosten en successierechten , de gelden uit vaders nalatenschap geblokkeerd op naam van de kinderen , ieder voor zijn deel , met uitbetaling van de intresten aan moeder. In de praktijk wordt ,indien de bedragen niet te hoog zijn , wel alles op naam van moeder gezet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wacom
Topic Starter

#3 , 26 mar 2011 18:55

Dank u voor het verhelderend antwoord,
heb ik het recht om te vragen om mijn deel op een geblokkeerde rekening te zetten, of moet mijn moeder en zuster daar ook in toestemmen,
en wanneer gebeurt dat precies ? op de datum dat er getekend wordt om de rekeningen vrij te geven ?

Dank, Wacom

Reclame

xena

#4 , 26 mar 2011 21:00

Vraag eerst inzage van de saldo's bij de bank , zowel nu als van enkele maanden geleden. Dit om te zien of er geen grote verschillen zijn. Kortelings ontvangen jullie een lijst vanwege de bank(en ) met de saldo's van de tegoeden op datum van overlijden. Die bedragen dienen overgenomen te worden op de aangifte van nalatenschap. Controleer ook die vooraleer u die aangifte ondertekent.
Zoals u het uitlegt , erven de kinderen samen de blote eigendom van vaders deel , meer bepaald de helft van alle aanwezige roerende goederen : geld, effecten , spaarrekeningen. Moeder ontvangt hiervan levenslang het vruchtgebruik , zij heeft dus recht op de rentes. Indien u de wet volgt , worden , na aftrek van begrafeniskosten en successierechten , de gelden uit vaders nalatenschap geblokkeerd op naam van de kinderen , ieder voor zijn deel , met uitbetaling van de intresten aan moeder. In de praktijk wordt ,indien de bedragen niet te hoog zijn , wel alles op naam van moeder gezet.
als je er van uit gaat dat de vader geen eigen vermogen had

wanton

#5 , 27 mar 2011 01:05

1. u heeft het wettelijk recht te eisen dat uw deel in blote eigendom op uw naam geblokkeerd wordt. De wet veronderstelt dat.

2.
Doet niets terzake. Indien er een gemeenschappelijk vermogen is , was de helft van vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

xena

#6 , 27 mar 2011 01:55

2.
Doet niets terzake. Indien er een gemeenschappelijk vermogen is , was de helft van vader.
niet alle gelden belanden in de huwgemeenschap , het is dus perfect mogelijk dat de vader een eigen vermogen had dat niet toebehoorde tot de huwgemeenschap .

wacom
Topic Starter

#7 , 27 mar 2011 08:30

Vader had geen eigen vermogen, geen huwelijkscontract, geen eigendom, enkel één bankrekening met de opbrengst van de verkoop van hun
onroerend goed, jaren geleden.
Ik wil enkel vermijden dat mijn zuster er met mijn deel vandoor gaat

Bedankt, Wacom

wacom
Topic Starter

#8 , 01 apr 2011 17:21

Bij de bank vinden ze de wettelijke afhandeling van mijn deel op een geblokkeerde rekening met levenslang vruchtgebruik voor mijn moeder geen goed idee,
"dat wordt bijna nooit gedaan, en zeker niet voor zulke kleine bedragen"
Ik weet niet wat jullie onder kleine bedragen verstaan, maar als er al voor een gedeelte 9% successie moet worden betaald, dan vind ik dat geen klein bedrag meer

Wat moet ik daar van denken, groeten Wacom

roharro

#9 , 01 apr 2011 20:34

Bij de bank vinden ze de wettelijke afhandeling van mijn deel op een geblokkeerde rekening met levenslang vruchtgebruik voor mijn moeder geen goed idee,
"dat wordt bijna nooit gedaan, en zeker niet voor zulke kleine bedragen"
Ik weet niet wat jullie onder kleine bedragen verstaan, maar als er al voor een gedeelte 9% successie moet worden betaald, dan vind ik dat geen klein bedrag meer

Wat moet ik daar van denken, groeten Wacom
Inderdaad wordt dat misschien niet veel gedaan, maar dat is dan wel wegens onwetendheid van de gemiddelde erfgenaam.
Stel uw bank voor het toch maar te doen aangezien u anders van bank zal moeten veranderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#10 , 01 apr 2011 21:40

Indien je bank dit niet wil doen, dan ga meer eens even rustig shoppen op een andere bank. Daar zijn ze misschien welwillend!
Stel je kaptiaal veilig! Laat moeder maar nog even rustig genieten van de intresten. Indien je op dit bedrag 9 % SSR hebt betaald, dan vind ik toch dat je al een aardig appeltje tegen de dorst hebt.

jefke007

#11 , 01 apr 2011 22:04

Ik weet niet of je makkelijk zo een bank gaat vinden( die het kapitaal- naakte eigendom - en het vruchtgebruik apart wil behandelen ). Want op dat vlak zijn vele banken heel solidair : als ze wat te veel werk eraan hebben, wijzen ze het gewoon af.
Je mag mij altijd de naam van een bank die het wel zou doen via PB meedelen
Laatst gewijzigd door jefke007 op 01 apr 2011 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#12 , 01 apr 2011 22:05

o.a. de bank van hier
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#13 , 01 apr 2011 22:06

o.a. de bank van hier
Ok dat is duidelijk, bedankt voor het supersnelle antwoord

Terug naar “Archief”