overleden broer

Berna
Topic Starter

overleden broer

#1 , 14 apr 2011 18:46

ik weet niet waar ik mijn vraag kan plaatsen daarom, plaats ik ze hier maar.

We zijn met 4 kinderen, nu is mijn broer een week geleden overleden, hij heeft een meerderjarige dochter.
Mijn broer was onvermogend, moeten de zussen en de resterende broer nu opdraaien voor de begafeniskosten ? Hij zal waarschijnlijk via het OCMW worden begraven. Graag had ik verwerping van erfenis gedaan is dit nodig ? Zijn dochter heeft een invaliditeit van ongeveer 1000 euro, en zelf een dochtertje van 3 en 1/2 jaar oud en is een alleenstaande moeder

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2011 19:16

Door het feit dat er een meerderjarige dochter is , erven de broers en zussen niet van hem. Een verwerping is pas nodig indien die dochter dat gedaan heeft voor haarzelf én haar dochtertje. Waarschijnlijk zal het OCMW die verwerping vragen als voorwaarde om de begrafenis te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Berna
Topic Starter

#3 , 18 apr 2011 11:08

Alvast bedankt voor de info.
maar toch nog even een vraagje. Waarschijnlijk gaat de dochter de erfenis verwerpen, en ik heb besloten om dit ook maar te doen. Hoelang heeft men tijd om een erfenis te verwerpen ? Er is bij de bevolking nog steeds geen akte van overlijden, dit vind ik ook niet normaal, hij is 07/04/2011 overleden en het is een natuurlijke dood

alvast bedankt !!

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2011 11:13

Een arts maakt de overlijdensakte op. Dit dokument dient te worden overhandigd aan de begrafenisondernemer die het nodig heeft om het lichaam te mogen vervoeren, waarna hij het samen met de aangifte overhandigd aan de bevolkingsdienst.
Deze dienst geeft toestemming om te begraven op het gemeentelijk kerkhof.
Is uw broer al begraven?

Berna
Topic Starter

#5 , 18 apr 2011 14:47

Bij mijn weten is mijn broer nog steeds niet begraven

mava105

#6 , 18 apr 2011 15:58

Ik dacht dat de begraving van een lichaam bij een natuurlijke dood wettelijk binnen de 7 dagen dient te gebeuren.

wanton

#7 , 18 apr 2011 18:38

Eigenlijk heb je 30 jaar de tijd om een erfenis te verwerpen. Maar om praaktische redenen wordt verwacht dat men binnen de drie maanden dit doet.
Nog niet begraven? Zit het probleem bij het OCMW? Wachten ze daar tot iedere erfgenaam verworpen heeft? Wanneer de dochter verwerpt , moet dat ook voor het kleinkind gebeuren. Daarna komen de ouders en de broers en zusters aan de beurt. Dan de neven en nichten. Eigenlijk moeten die dan allemaal verwerpen, willen ze niet opgezadeld raken met de schulden.
Het akkoord van het OCMW om de kosten te betalen kan afhangen van de situatie van de erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#8 , 18 apr 2011 22:18

Verwerping van erfenis heeft niks te maken met het laten begraven van vader/broer.... familie dient tussen te komen.
Het is de verantwoordelijkheid van de familie om voor de begrafenis te zorgen....
Indien familie niet optreedt (kan) zal de overheid in plaats treden desgevallend na een PV van de politie kan/zal parket optreden.

mava105

#9 , 19 apr 2011 12:30

Let wel, iedere dag dat het lichaam van een overledene in de koelkast bij de begrafenisondernemer steekt, kost geld, dat uiteindelijk zal moeten betaald worden.

Franciscus

#10 , 19 apr 2011 14:43

niks zegt dat het lichaam niet in het (gemeentelijk) mortuarium ligt.

Terug naar “Archief”