goederen verdwenen na uitdrijving

julkabas
Topic Starter

goederen verdwenen na uitdrijving

#1 , 27 mar 2011 21:21

mijn huurcontrakt (sociale huisvesting) werdt op 1 september verbroken door de vrederechter omdat ik het huis teveel niet bewoonde. ik ga regelmatig naar het buitenland. ik was ook toen afwezig, vertrokken begin juni en een e-mail aan de gemeente gestuurd om te laten weten dat ik voor een paar maanden in het buitenland zou verblijven en om lmijn adres aldaar kenbaar te maken. deze e-mail is bij de sociale verhuurmaatschappij terecht gekomen (volgens mij een inbreuk op het electronisch mail verkeer?)

op 6 oktober is de deurwaarder overgegaan tot uitdrijving.

nu, na bijna 6 maand ben ik terug in Belgie en heb ik aan de gemeente een afschrift van het register gevraagd. het antwoord is dat zij geen register bijhouden omdat het bijhouden van mijn goederen gratis is??
ze hebben 2 containers voor de deur afgezet met mijn inboedel in. de spullen dat daar inzaten zijn zeer zwaar beschadigd en haast onbruikbaar maar er ontbreekt een groot deel van mijn inboedel zoals bv. een nieuwe twee persoon's medische matras, mijn stofzuiger, werkgerief enz...

wat kan ik doen? heb ik enig verhaal?? indien ja, tegen wie? de gemeente of de deurwaarder??

bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mar 2011 23:19

uitdrijving is gebeurd door deurwaarder op basis van niet betalen van huur?
in dat geval worden uw goederen zoveel mogenlijk verkocht om de kosten te dekken
de andere goederen worden op straat gezet ...u dient die op te halen.. indien niet worden ze 'opgeschept' door de gemeente.
Deze zal ze idd nog eventjes bijhouden en dan laten vernielen ( storten vuilnis).
Gemeente houdt de 'waardeloze' goederen bij. na x tijd worden deze eigendom van gemeente want ' achtergelaten op openbare weg'
ter info
http://www.elfri.be/uitdrijving-en-uithuiszetting" onclick="window.open(this.href);return false;

julkabas
Topic Starter

#3 , 28 mar 2011 03:09

hallo,
nee de reden voor uithuiszetting was dat ik het niet voldoende bewoonde. ik was nl meer dan 6 maand in het buitenland. de huur werd steeds betaald.

Reclame

mava105

#4 , 28 mar 2011 12:33

Wat zeggen de reglementen van de sociale huisvestingsmaatschappij hierover?
Gezien de lange wachttijden voor dergelijke huizen, is het normaal dat de maatschappij zorgt voor een permanentere bewoning ervan.
Matrassen en soms ook beddegoed of linnen, wordt niet altijd bewaard bij uitdrijving. Meestal gaan ze onmiddellijk de vuilniswagen op, omdat ze bijna nooit verkocht raken op een openbare verkoop achteraf.
Heeft ook te maken met volksgezondheid.

julkabas
Topic Starter

#5 , 28 mar 2011 13:57

ik heb ondertussen gemerkt dat het niet enkel om de matras gaat! waardevolle spullen ontbreken ook zoals stofzuiker, kettingzaag gereedschap enz.... er is ook geen register waar alles ingeschreven is bij de gemeente, zoals door de wet voorzien. zorgen voorpermanente bewoning is ok maar ik ben nu wel dakloos en ben alles kwijt. de spullen dat ik heb teruggekregen zijn zelfs niet goed genoeg om naar het containerpark te brengen. het reglement zegt idd dat het huis bewoond moet worden maar zegt niet dat ik geen 3 a 6 maanden op reis mag gaan. bovendien is er een bemiddeling voorzien via het ocmw vooralleer de eigenaar naar de vrederechter stapt. deze bemiddeling heeft geen plaats gevonden, toch staat in het vonnis van de vrederechter dat de bemiddeling zonder resultaat is gebleven.

mava105

#6 , 28 mar 2011 16:16

zegt niet dat ik geen 3 a 6 maanden op reis mag gaan. .
Culturele reis, vakantiereis, ontwikkelingssamenwerking of voor het werk?
Ben jij zeker niet te zijn opgeroepen door de vrederechter? Je was er immers niet om de oproeping in ontvangst te nemen.

julkabas
Topic Starter

#7 , 28 mar 2011 22:48

ik bedoel de verplichte bemiddeling door het ocmw. ik ben niet opgeroepen door de vrederechter voor bemiddeling, wel voor het proces, waar ik ben vertegenwoordigd door mijn advocaat. mijn briefwisseling werd door een vriend ingescand en gemaild.

wat de reizen betreft, dat is een ander verhaal! ik ben getrouwd op de Filippijnen maar kon voor mijn echtgenote maar geen visum krijgen om naar Belgie te komen. daarom ben ik een aantal keren naar ginder geweest om samen te kunnen zijn.

Franciscus

#8 , 28 mar 2011 23:18

U was niet op de bemiddeling van het ocmw.
U hebt het recht op uw goederen die op straat staan mee te nemen als u dat niet doet komt de vuilkar alles ophalen.
En wat heeft uw advocaat gedaan ... gezien u hier niet was en hij voor u moet SPREKEN

Mariette

#9 , 29 mar 2011 13:18

Ik vind het toch nogal beangstigend dat men mensen zomaar kan buitengooien uit een sociaal huurappartement omdat ze er niet constant aanwezig zijn?

mava105

#10 , 29 mar 2011 16:23

Om de wachtenden ook een kans te geven misschien?

Mariette

#11 , 29 mar 2011 18:21

dat begrijp ik wel, maar het is toch niet omdat men regelmatig in het buitenland op verlof gaat (of iets dergelijks) dat men dan geen vaste woning in Belgie meer mag hebben? Misschien moeten er maximale periodes van afwezigheid worden vastgelegd in geval van huren van een sociale woning?

Turaki

#12 , 29 mar 2011 22:51

Aangezien u door de rechter bent uitgezet, heeft u waarschijnlijk de voorwaarden van uw contract en de reglementen van de huisvestingsmaatschappij niet nageleefd. En wat noemt u "regelmatig" met verlof?

julkabas
Topic Starter

#13 , 19 apr 2011 20:44

mijn vraag gaat over de beschadiging en vooral over de verdwenen goederen bij de uitdrijving. volgens de wet zou de deurwaarder een inventaris moeten gemaakt hebben van de aanwezige goederen. er is geen inventaris. wat kan ik doen tegen een deurwaarder????

Franciscus

#14 , 19 apr 2011 22:23

Het is een 'opstraat zetting'. De deurwaarder zal de 'te verkopen goederen registeren' De rest wordt door de politie als achtergelaten doorverwezen naar de gemeente

Gelezen website advocaat Elfri ( met dank)

Alhoewel bij de uitvoering van een vonnis tot uitzetting de goederen in de regel op de openbare weg worden gezet, kan, indien vaststaat dat de goederen door de eigenaar zullen worden achtergelaten en dat het toelaten van de door de uitvoering veroorzaakte hinder of milieustoornis in strijd zou zijn met een behoorlijk bestuur van de gemeente, de uitvoerende gerechtsdeurwaarder met de gemeente overeenkomen dat de goederen rechtstreeks naar de daartoe door de gemeente aangewezen plaats zullen worden overgebracht; in dit geval worden de goederen die na het verstrijken van de in art. 2 van de wet van 30 december 1975 bepaalde termijnen niet door de eigenaar of diens rechtverkrijgenden zijn opgeëist, eigendom van de gemeente. (Artt. 2 en 4, Wet 30 december 1975).

De goederen die door de gerechtsdeurwaarder op de openbare weg worden geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting en die daarbij worden achtergelaten door hun eigenaar, worden door de gemeentebesturen weggenomen om een einde te maken aan de belemmering van de openbare weg [artikel 2, tweede lid, van de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting (Belgisch Staatsblad van 17 januari 1976)].

2. De goederen die door hun eigenaar of diens rechtverkrijgenden na het verstrijken van de zes maanden na de weghaling, niet zijn opgeëist, worden eigendom van de gemeente, in afwijking van artikel 2279, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek ingevolge artikel 4, eerste lid, van de wet van 30 december 1975.
De burgemeester mag evenwel zonder het verstrijken van die termijn af te wachten, beschikken over de goederen die aan snel verderf onderhevig zijn of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid. De bestemming aan de betrokken goederen gegeven, wordt vermeld in het gemeenteregister. In geval van verkoop wordt de opbrengst ter beschikking gehouden van de eigenaar tot het verstrijken van de termijn van zes maanden na de weghaling, waarna zij eigendom van de gemeente wordt (artikel 4, tweede lid, van dezelfde wet).

3. De gemeentebesturen mogen de kosten die zij gemaakt hebben voor het weghalen en bewaren van goederen aanrekenen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden (artikel 5 van de wet van 30 december 1975). Zij kunnen de teruggave van de goederen of de teruggave van de opbrengst van de verkoop daarvan zelfs afhankelijk stellen van de voorafgaande betaling van de kosten. De wetgever heeft voormeld retentierecht van de gemeentebesturen beperkt. De goederen die overeenkomstig artikel 1408, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek niet in beslag kunnen worden genomen, moeten in ieder geval teruggegeven worden.

Ik denk dat u best eens een babbeltje met uw advocaat hebt.

Indien langer dan 6 maanden zijn ze uw eigendom niet meer.
Maar we hebben veel te weinig info om ons concreet uit te spreken over wat er juist gebeurd is.

Gebruiker21

#15 , 20 apr 2011 09:27

dat begrijp ik wel, maar het is toch niet omdat men regelmatig in het buitenland op verlof gaat (of iets dergelijks) dat men dan geen vaste woning in Belgie meer mag hebben? Misschien moeten er maximale periodes van afwezigheid worden vastgelegd in geval van huren van een sociale woning?
Mijn bedenking: als je voldoende financiële middelen hebt om regelmatig in het buitenland op verlof te gaan (in het geval van de topic starter zelfs maaaaaaaaaaaanden), dan vraag ik me af waarom je in het "normale" wooncircuit geen woning kan vinden.

Ikzelf werk fulltime. Los van het feit dat ik maar een 30-tal dagen verlof heb in het jaar, zou ik het financieel gewoon niet rond krijgen om een paar maand, zonder loon, op verlof te gaan naar het buitenland. En ik huur een woning op de reguliere woningmarkt. Als ik zo hoor wat huurders van "sociale" woningen zich kunnen veroorloven (maanden op verlof gaan naar het buitenland), vraag ik me af of het systeem niet misbruikt wordt door mensen die het niet nodig hebben...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”