#4 , 30 apr 2011 10:12
Er is geen retentierecht door de takelfirma.
Het retentierecht:
"Op grond van art. 4.4 Wegcode, kan de politie, ambtshalve, op risico en kosten van de bestuurder voor de verplaatsing van stilstaande of geparkeerde voertuigen, zorgen, maar enkel op voorwaarde dat daartoe ernstige en wettige redenen voorhanden zijn.
Het bedrijf dat een voertuig aldus, op last van een bevoegd persoon, weggesleept heeft, begaat een fout wanneer het in die omstandigheden een retentierecht op het voertuig uitoefent totdat de slepingskosten door de bestuurder betaald zouden worden, en kan bijgevolg ten opzichte van deze laatste tot schadevergoeding worden veroordeeld." (Vred. Brussel (1) 27 november 1986 Verkeersrecht 1987, 121.)
"[...] met betrekking tot een eventueel retentierecht van de takeldienst op het voertuig of op een gedeelte daarvan, zijn wij van oordeel dat daarvan enkel sprake kan zijn als tussen degene wiens voertuig is verplaatst en degene die het heeft weggetakeld een contractuele of quasi contractuele rechtsverhouding (zaakwaarneming, verplichte bewaargeving, ... ) onstaat." (POSTAL, C., ALGOET, J., TUBETTI, J., VAN DEN HEUVEL, E., WOUTERS, K., [Verkeer] Algemeen gedeelte)
"1. Naar mijn mening is er inderdaad geen rechtsgrond om de garagehouder of het takelbedrijf een rechtstreekse vordering voor de strafrechter te verlenen om betaling van de wegsleepkosten te verkrijgen.
Er is immers, in feite, geen contractuele band tussen het takelbedrijf en de persoon die het weggesleepte voertuig bestuurde, maar wel tussen het takelbedrijf en de overheid die het wegslepen gelast heeft.
Bovendien dient er op gewezen te worden dat noch de garagehouder noch het takelbedrijf recht hebben op inhouding van het voertuig. Er bestaat geen retentierecht, bij het niet-betalen van de wegsleepkosten.
Het takelbedrijf moet zich dus in de eerste plaats wenden tot de overheid die het wegtakelen gelast heeft. De overheid treedt dan verder op tegen de betrokken bestuurder.
De procedure is weliswaar nogal omslachtig, maar dit nadeel is dus te wijten aan de afwezigheid van een contractuele band tussen diegene die belast is met de uitvoering van de opdracht en de vermeende overtreder.
2. Het artikel 4.4 van het algemeen verkeersreglement is terzake duidelijk: het schept de rechtsgrond voor het laten wegslepen van foutief geparkeerde voertuigen." (Antwoord van de Minister op vraag 428 van 6 juni 2001 van de heer Geert Bourgeois, Vragen en Antwoorden, Kamer, 24 september 2001, p. 10514.)
Inderdaad, het beste is om een brief te sturen naar de korpschef van de betrokken zone.