oudere in rusthuis wat met inwonende familie (oppas)

quiria1
Topic Starter

oudere in rusthuis wat met inwonende familie (oppas)

#1 , 05 mei 2011 16:01

Ik woon al een paar jaar in bij mijn grootvader. Kost en inwoon was gratis. Ik deed wel de was en de kook + de oppas. Naarmate hij ouder werd had hij meer hulp nodig. Ben zelfs zijn mantelzorger. Van vorige week zit hij in het rusthuis. Hoelang mag ik nog in zijn huis wonen (ben daar wel gedomicilieerd). Kunnen zijn kinderen mij zomaar buiten zetten of plots huur vragen? Zelf begint hij wat te dementeren dus zijn mening telt niet meer. De woning is oud en heeft nood aan een forse opknapbeurt. Moest men huur vragen dan is zo'n woning zeker niet in orde voor de huurdersbond.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 mei 2011 09:58

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Zelf begint hij wat te dementeren’ houdt niet noodzakelijk in dat hij ’niet in staat is zijn goederen te beheren’.

Zo lang hem geen ‘voorlopige bewindvoerder is toegevoegd‘ beheert hij zelf zijn goederen,inclusief het huis waarvan hij volle eigenaar en/of vruchtgebruiker is. Hij alleen kan u daar dan laten wonen of doen uitdrijven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”