Adoptie

Franciscus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Adoptie

#1 , 12 mei 2011 22:48

En kind werd geadopteerd met een gewone adoptie.
Kind verblijft al 12 jaar bij adoptant. Relatie (met echte ouder) is al 8 jaar stukgelopen en kind is bij andere partner gebleven. Sedert kort geadopteerd.
Nu bij een adreswijziging weigerde gemeente kind mee te laten verhuizen naar nieuw adres adoptant.
Naam kind was reeds aangepast in rijksregister maar ' gemeente heeft geen weet van adoptie'????
Trouwens volgens gemeente heeft de adoptant enkel maar het 'hoederrecht' en ligt het ouderlijk gezag nog steeds bij de echte moeder.
Ook ontvangen ze nooit afschrift van de akte van de rechtbank.... bij mijn weten is het toch de griffie JRB die gemeente in kennis stelt... en zo is ook gezegd op de griffie en zo staat het ook in mijn documentatie.

Ik ben echter niet meer up-to-date dus daarom mijn vraag.

Graag wetgeving en liefst concrete regelgeving/rechtspraak.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 mei 2011 10:12

Het adoptierecht is grondig gewijzigd door de wet van 18 mei 2006(B.S. 20 juni 2006).Uit ‘Kind verblijft al 12 jaar bij adoptant.’ leid ik af dat de adoptie gebeurde onder toepassing van de vroegere wet,zoals vermeld hieronder.

“Art.354 §1.Elk exploot van betekening van een vonnis...dat de adoptie uitspreekt,moet in afschrift worden medegedeeld aan het openbaar ministerie. §2.Na het verstrijken van de termijn van hoger beroep...zendt het openbaar ministerie het beschikkende gedeelte van elk vonnis...dat de adoptie homologeert of uitspreekt,onverwijld aan de ambtenaar van de burgerlijke stand...Art.333,§2,derde lid,is mede van toepassing.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.333...§2...De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft,binnen een maand,het beschikkende gedeelte over in zijn registers;melding daarvan wordt gemaakt op de kant van de akten betreffende de burgerlijke stand van het kind...“(B.W.).

Het zal dus nodig zijn op te sporen waar het fout liep.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2011 13:58

Kind is in 2010 pas geadopteerd.
De houding van de gemeente ...wij krijgen geen info lees afschrift van de rechtbanken.... ????
De verantwoordelijke ambtenaar sprak zelfs nog van hoederecht !!!

Extra vraag is MOET de echte moeder ( deze heeft nog wel een goed contact en kind verblijft daar ook nog) haar VOORAFGAANDE toestemming geven voor deze adreswijziging??
Kind woonde eerst samen met moeder en adoptant... echte moeder verhuisde 2 maal ... kind is mee verhuisd met adoptant naar andere woning pas vorig jaar is adoptie opgestart en in augustus 2010afgerond. In april is nieuwe woning gekocht en nu werden adressen overgeschreven ... gemeente weigerde het adoptief kind mee over te schrijven pas nadat echte moeder daar haar toestemming voor zou geven... daar heeft deze 3 weken tijd voor.

Op afschrift dat al in september is afgeleverd gelet op de naamsverandering stond trouwens een foute datum van het vonnis nl februari 2010. Het heeft 2 maand geduurd voor de gemeente dit wilde wijzigen .... was maar een kleinigheidje zo'n datum wat voor gevolgen zou dat nu hebben ... letterlijke woorden van de ambtenaar.

Reclame

Terug naar “Archief”