Mazoutkachel roerend of onroerend goed

libie
Topic Starter

Mazoutkachel roerend of onroerend goed

#1 , 01 mei 2011 18:10

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken......Mijn zoon heeft de inboedel van het huisje opgekocht van de tante van mijn vader die intussen naar het rusthuis gegaan is.
Die tante heeft haar huisje in 2007 verkocht, maar mocht daar tegen betaling van huur blijven wonen tot ze niet meer kon of tot ze overleden zou zijn.

Alles is tot op heden goed verlopen, het huisje is leeg op de storkpomp en de mazoutkachel na. De huidige eigenaar begint moeilijk te doen en zegt dat dit bij het huis hoort ?

Bij mijn weten hoort een mazoutkachel niet bij de woning en de storkpomp ook niet, alleen twijfel ik omdat de storkpomp de enige bron van water is in dat huisje.
Ik heb het internet al afgeschuimd maar ik vind het niet echt terug.

De huidige eigenaar wil nu naar het vredegerecht, maar hier heb ik weinig zin in, of het moet niet anders kunnen.

Wie kan mij zeggen of de mazoutkachel en de storkpomp roerend of onroerend goed zijn ?

Alvast dikke merci

grts Liesbet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 mei 2011 18:38

De eigenaar zal dienen te bewijzen dat hij deze kachel en pomp heeft geplaatst. Dit dient dus mee in de plaatsbescjrijving of de akte van aankoop te staan... Deze akte kan je inkijken op het lokale registratiekantoor.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2011 18:41

Zo ongeveer de algemene regel alles wat nagelvast is is onroerend.
De rest is roerend.

Reclame

mava105

#4 , 01 mei 2011 19:45

Storkpomp is volgens mij onroerend door bestemming omdat ze zorgt voor het water in het gebouw.
Mazoutkachel is dat niet, en mag meegenomen worden. Bij het geven van punten ivm de bewoonbaarheid van een gebouw, dient er enkel een MOGELIJKHEID te zijn een kachel aan te sluiten. Voor de kachel zelf worden geen punten voorzien.

libie
Topic Starter

#5 , 13 mei 2011 17:45

Mercikes allemaal.......... maar nog blijft er twijfel over bestaan pffffffff

Ik ben naar het vredegerecht geweest en naar de gratis zitting van de advocaat, die nogal cru was (was op twee min buiten) toen ik mijn geval heb uitgelegd, en ook verteld had dat ik het een en ander had opgezocht zei hij "dan is het te hopen dat je alles goed gelezen hebt" ok ik dacht van wel hoor ! En ik kan nergens terugvinden wat hij zegt.

De kachel hoort bij het huis door incorporatie ?????????????? Waarop ik gevraagd heb, moet dat niet beschreven zijn dan in de verkoopakte......"neen"....... en ik stond buiten :shock:
Nogmaals heb ik het belgische wetboek nagelezen over roerende en onroerende zaken en ik kom er niet uit, want er staat nergens iets over incorporatie ???????

Dan ben ik naar de rechtsbijstand geweest van het OCMW, mijn geval alweer uitgelegd, en ze zou het opzoeken...........vandaag telefoon gehad met het bericht dat de kachel roerend goed is volgens hun ????????

Ik mag dus alles meenemen wat ik kan losmaken zonder het onroerende goed te beschadigen of het moet vijs-nagelvast zijn......wat bij de kachel dus niet is.

Weet iemand hier nu raad mee ??????? En kan mij iemand vertellen waar ik een geschreven bevestiging kan bekomen waar in staat dat de kachel roerend goed is ??????

Nogmaals dikke merci

Liesbet

Creatief

#6 , 13 mei 2011 18:20

"Incorporatie" = vermenging, inlijving.
Volgens mij is die kachel een roerend goed, maar de storkpomp is héél zeker onroerend. Deze staat in verbinding met het huiselijk waternet en is meestal nog goed vastgemoerd op beton.

ganapathi tantra

#7 , 15 mei 2011 21:09

Voor zover ik het juist voor heb is mij steeds volgende stelregel voorgelegd:

Alle roerende goederen worden onroerend door hun bestemming. Beide zijn mijn inziens dus onroerend geworden.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Creatief

#8 , 15 mei 2011 22:00

Toch zie je wel vaker dat de verkoper de kachel meeneemt. Misschien werd dat zo afgesproken met de koper?

mava105

#9 , 16 mei 2011 12:56

Een maroutkachel is NIET onroerend verbonden met het gebouw. De kachel is enkel met een koperen buisje met de tank verbonden, maar staat voor de rest los op de vloer. Ze zou onroerend zijn moest ze met de 4 poten in de vloer zijn gevezen. Indien een verbinding met een leiding al voldoende zou zijn om iets onroerend door bestemming te maken, zou een gaskookvuur in de keuken dan ook onroerend zijn. En we kunnen dat dan doortrekken naar alle elektrische apparaten die met een elektrische snoer met de vaste installatie zijn verbonden. Dus in het vervolg, radio, TV, compouter laten staan als je verhuist. Ze zijn onroerend door bestemming. :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 16 mei 2011 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#10 , 16 mei 2011 14:43

Een mazout-kachel is inderdaad niet verbonden aan het gebouw!
Maar waar maken jullie heibel over?
Voor je zoon is deze mazout-kachel mss niet eens het transport waard, mogelijk broks bij vervoer of herinstallatie, nog te zwijgen van de cinesist-kosten voor je zoon's rugproblemen achteraf....
Voor de nieuwe eigenaar mogelijk een oplossing om de eerste installatiekosten te beperken...
Beide partijen zijn wellicht beter af met een overname overeenkomstje? Of denk je dat een vrederechter daar anders over zal denken?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Archief”