Misbruik huur hoofdbewoning door zelfstandige?

beukenboom
Topic Starter

Misbruik huur hoofdbewoning door zelfstandige?

#1 , 16 mei 2011 15:06

ik verhuur een pand met huurovereenkomt 3,6,9. Ik verdenk de huurder van misbruik van de huur die enkel voor privegebruik bedoeld is. Dat staat ook zo in het contract. Betrokkene is als zelfstandige gaan werken en zijn activiteiten hebben als vestiging het adres van het gehuurde pand. Hij beweert de huur niet te zullen aftrekken bij zijn elastingaangifte, maar ik heb daar twijfels over. Moet ik hem per aangetekende brief verwittigen dat hij dat niet mag, of de huurprijs vermeerderen zodat ik er mijn broek niet aan scheur als hij toch aftrek huurgelden doet ? Wie kan dat juist berekenen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 16 mei 2011 15:29

Ik denk dat je dat kan berekenen met taxweb.
Bij http://www.dvv.be" onclick="window.open(this.href);return false; staat er van taxweb een link.

Vandebos

#3 , 16 mei 2011 15:50

In feite kan je hier weinig tegen doen tot het ogenblik dat de belastingsdienst je interpelleert over verkeerd ingebrachte huurinkomsten. Dan zal je mits contract dienen te bewijzen dat de huurder dit niet respecteert en vervolgens naar het vredegerecht stappen om verbreking huurcontract te bekomen.

Wat je wel kan doen is aangezien meneer een zelfstandige is bij de NBB zijn jaarverslag eens opvragen en bij de uitgaven controleren of er sprake is van huurgelden.

(Ik verplaats je post naar een nieuwe thread, kapen van oude draadjes is onbeleefd)

Reclame

glenn1976
Contacteer: Website

#4 , 17 mei 2011 11:15

maar als het een eenmanszaak is zal je geen jaarverslag terugvinden op de NBB. en zelfs als het een vennootschap is, dan kun je uit de jaarrekening nog altijd niet opmaken of hij huur heeft ingebracht of niet, want dat valt onder een 61 rekening en daaronder vindt je nog tientallen andere kosten terug.

Als het een vennootschap is zou de huur trouwens met een bankrekening van de vennootschap betaald moeten worden en dan zou de verhuurder het direct moeten zien. Beukeboom kan misschien vragen aan zijn huurder om schriftelijk te bevestigen dat hij geen huur als kost zal inbregen in zijn zaak.

beukenboom
Topic Starter

#5 , 18 mei 2011 11:28

Alvast bedankt voor de tips. Mss zal ik hem schriftelijke bevestiging vragen dat hij geen huurgelden inbrengt in zijn onkosten, zoals hij beweerde.
De handelszaak is VOF.

Wat is NBB ?

beukenboom
Topic Starter

#6 , 18 mei 2011 11:33

de huur wordt niet door vennootschap betaald maar door privérekening.
Is het beter te wachten tot belastingen iets opmerkt en mij interpelleert of heb ik meer kans als ik ze zelf verwittig dat inbrengen huurgelden door huurder niet mag ?
Kan ik het huurcontract niet laten aanpassen en opsplitsen voor privé en beroep?
veel vragen !

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2011 11:47

Wat is NBB ?
Nationale Bank van België

glenn1976
Contacteer: Website

#8 , 18 mei 2011 16:13

opgelet voor de kosten ivm de registratie van het huurcontract:

Huurcontracten die uitsluitend slaan op huisvesting worden kosteloos geregistreerd. De bestemming dient uitdrukkelijk in het huurcontract vermeld te zijn.

Op de registratie van andere huurcontracten zijn registratierechten verschuldigd ten bedrage van 0,2%.
Huurovereenkomsten met gemengd gebruik, deels beroep en deels huisvesting, worden in hun totaliteit aan het recht van 0,2% onderworpen. Om dit te vermijden kan men eventueel het contract opsplitsen.

Grondslag

Huurovereenkomsten voor bepaalde duur
Het registratierecht van 0,2% wordt toegepast op totale huurprijs verhoogd met de lasten (te schatten in de huurovereenkomst) over de totale duurtijd van de huurovereenkomst.

Terug naar “Archief”