#2 , 19 mei 2011 14:28
U kan tegen elke belasting waar u het niet mee eens bent bezwaar indienen. U kan vragen om bij de behandeling van het bezwaar aanwezig te zijn in de hoorzitting.
De belasting op leegstand wordt geregeld door het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 juli 2009 houdende nadere regelen betreffende het leegstandsregister en houdende wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 april 1996 betreffende de heffing ter
bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen - gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 23 september 2009. Ik verwijs naar artikel 3:
Art. 3. Een leegstaand gebouw of een leegstaande woning wordt opgenomen in een van de inventarissen,
vermeld in artikel 2, eerste lid, aan de hand van een genummerde administratieve akte, waarbij een fotodossier en een
beschrijvend verslag, met vermelding van de elementen die de leegstand staven, gevoegd worden.
De administratie beoordeelt de leegstand van een gebouw of een woning aan de hand van objectieve indicaties die
worden vastgelegd in een reglement dat wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 van het Gemeentedecreet
van 15 juli 2005. In dat reglement kan verwezen worden naar indicaties als vermeld in de volgende niet-limitatieve lijst :
1° de onmogelijkheid om het gebouw te betreden, bijvoorbeeld door een geblokkeerde toegang;
2° het langdurig aanbieden van het gebouw of van de woning als « te huur » of « te koop »;
3° het ontbreken van aansluitingen op nutsvoorzieningen;
4° een dermate laag verbruik van de nutsvoorzieningen dat een gebruik overeenkomstig de functie van het
gebouw kan worden uitgesloten;
5° de vermindering van het kadastraal inkomen overeenkomstig artikel 15 van het Wetboek van de
Inkomstenbelastingen 1992;
6° het ontbreken van een inschrijving in het bevolkingsregister op het adres van de woning of van een aangifte als
tweede verblijf.
Als uit de feitelijke indicaties niet onmiddellijk vastgesteld kan worden dat de leegstand al minimaal twaalf
opeenvolgende maanden aanhoudt, voert de administratie een tweede controle uit.
De administratieve akte, vermeld in het eerste lid, bevat als besluit de beslissing tot opname in het
leegstandsregister. De datum van de administratieve akte geldt als de datum van de vaststelling van de leegstand,
vermeld in artikel 2.2.7, § 4, van het decreet.
Als u wel degelijk in u de woning waar de leegstand belasting op wordt geheven, bewoont dient u onmiddellijk bezwaar in en staaft u uw bewoning met uw facturen van gas/elektriciteit en water.