vliegtickets afriqiyah

krimper
Topic Starter

vliegtickets afriqiyah

#1 , 07 jun 2011 15:38

Hi,

in januari kochten een vriendin en ik vliegtickets voor Benin om haar dochter te bezoeken. Helaas zijn de tickets van Afriqiyah Air (een Libische maatschappij) Zijn er op dit forum nog mensen die tickets hebben voor juli ? Het enige dat we kunnen doen is ons geld terugvragen omdat de annulatieverzekering van het reisbureau niet tussenkomt bij overmacht (oorlog) Maar aangezien de bureaus van Afriqiyah momenteel gesloten zijn is dit nog geen optie.
Wat kunnen we het best doen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 jun 2011 17:09

Regelmatig checken bij uw reisbureau. Op dit ogenblik bestaat afriqiyah air gewoon niet meer. Misschien dat er na de burgeroorlog nog wat uit de bus komt maar ik zou er absoluut niet op hopen. Kan u me via pb de gegevens van uw reisbureau bezorgen?

krimper
Topic Starter

#3 , 08 jun 2011 14:35

Het reisbureau is x. [naam bedrijf via pb]

Hierbij een antwoord dat ik kreeg van de Overheidsdienst Economie

Geachte heer/mevrouw,

U hebt op 10-05-2011 om 21:15:12 de volgende vraag aan ons gesteld:
Mevrouw,
in de vorige mail vergeten vragen : het omboeken van de tickets is dit de taak van het reisbureau (Airstop) of dienen we ons te wenden tot de vliegmaatschappij ? In het geval van Afriqiyan Airlines : deze zijn onbereikbaar, daar ligt net het probleem omdat hun fondsen bevroren zijn. Wij hebben wel betaald aan Airstop.
Vriendelijke groeten
Marianne

Het antwoord is:
Geachte,

U kan zich voor uw rechten beroepen op de Europese Verordening 261/2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten. Overeenkomstig deze verordening heeft u in geval van een annulering van een vlucht recht op:
- ofwel de volledige terugbetaling van het ticket;
- ofwel een andere vlucht naar de eindbestemming onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden binnen een redelijke termijn.

U bent een overeenkomst aangegaan met Airstop. U dient zich dan ook te wenden tot Airstop. Airstop is verplcht u een van de twee bovenstaande opties te geven.

Indien een minnelijke regeling niet mogelijk is kan u een aangetekende brief sturen naar Airstop waarin u het probleem duidelijk uitlegt, stelt wat u wenst en tegen wanneer dit dient te gebeuren. Als u geen reactie krijgt op uw aangetekende brief kan u eventueel nog een beroep doen op de vrederechter die een verzoeningspoging kan ondernemen die gratis is. Indien ook dit niet tot resultaat leidt zit er niks anders op dan het geschil voor de rechtbank te brengen.

De Geschillencommissie Reizen is enkel bevoegd wanneer het gaat om een pakketreis (vb. combinatie transport én verblijf). Indien u enkel vliegtickets boekte is de Geschillencommissie Reizen dan ook niet bevoegd.

Met vriendelijke groeten,

Toon NL/Goossens
Contact Center
FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Ondernemingsnummer: 0314.595.348

Wat kunnen we nu verder doen ?

Marianne

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2011 15:46

Heu... hebt u het antwoord gelezen van het FOD Economie? Daar staat toch perfect in beschreven wat u te doen staat? Ik denk niet dat hier veel aan toe te voegen valt voor de rest, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#5 , 08 jun 2011 16:35

Het antwoord lijkt me wel wat naast de bal..

- het gaat hier niet zomaar om een enkele geannuleerde vlucht, het is de maatschappij die op dit ogenblik niet meer bestaat.
- worden in diezelfde europese richtlijn geen situaties van overmacht beschreven waar noch maatschappijen, noch bemiddelaars zoals reisbureaus ontheven worden van hun veranwoordelijkheid? Ik denk dan aan natuurrampen en ...oorlogen.
- waar zit de veranwoordelijkheid van de overheid die wel een vliegverbod boven het land in kwestie heeft ingesteld? Kan zij zomaar de repercussies hiervan afwentelen op een bedrijf?

Ik zie een reisbureau toch redelijk makkelijk succesvol overmacht aanhalen mocht dit een juridisch steekspel worden. Ik dacht trouwens dat er onlangs een gehele radio uitzending (pitchall of zoiets, consumentenprogramma) aan dit specifieke probleem werd gewijd?

Fore

#6 , 08 jun 2011 16:44

Peeters en Pichal

ik denk dat je dit bedoelde?
http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... tuig060411" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#7 , 08 jun 2011 17:27

Dat is het.

Terug naar “Archief”