Kunnen wij het huis verkopen

hoopdoetleven
Topic Starter

Kunnen wij het huis verkopen

#1 , 08 jun 2011 12:17

Mijn vader is 7 jaar geleden overleden, mijn zus en ik hebben zijn deel geërfd (ieder 1/4) Mijn moeder is voor 2/4 eigenaar en is vruchtgebruikster. Mijn moeder zou graag naar een serviceflat verhuizen, (omdat zij het huis niet meer kan onderhouden en haar gezondheid achteruit gaat ) alleen kan zij dit niet volledig betalen met haar pensioen en wil daarom het huis verkopen. Ik ga hiermee akkoord,vermits ik haar al geruime tijd financieel help en indien er onderhouds-werken aan het huis moeten gebeuren voor mijn rekening neem. Mijn zus die al 30 jaar in onmin leeft met de familie en in Frankrijk woont, weigert ons een procuratie te geven. Kan zij dit zomaar doen en mag mijn moeder het huis verkopen zonder haar toelating? Zo ja, welke procedure moet er gevolgd worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2011 12:46

U hoeft niet in onverdeeldheid te blijven...
Contacteer jullie notaris die zal uitleggen in uw specifiek geval wat het beste is.
Als 'eigenaar' dient u zuster wel mee de onderhoudskosten te betalen.
Stel haar dan ook aangetekend in gebreke en eis die som nu op.
U kan dan later bij de verkoop dat geld recupereren.

Creatief

#3 , 08 jun 2011 14:09

Uw werkuren aan het oudershuis worden nooit vergoed. De kinderen zijn hulp of onderhoud aan de ouders verschuldigd en zeker indien ze behoeftig zijn. Houd alle facturen en rekeningen bij. Maak eventueel een digitale foto van de aangekochte goederen. Lijst alles netjes op! Het kan je later van pas komen. Houd ook de tickets bij van aankoop voor kleren voor moeder.

Indien je zus halsstarrig blijft, dan dient de zaak voor te komen voor de Rechtbank van Eerste Aanleg. Desnoods kan je moeder je zus nog onder druk zetten door haar te zeggen, dat wanneer ze niet wil meetekenen voor de verkoop van het huis, ze later enkel maar kan beschikken over haar reservatair erfdeel: niet meer, niet minder.

Wanneer de woning gerechtelijk moet verkocht worden, dan gebeurt dit bij openbare verkoop. Meestal is er dan maar één zitdag en draait meestal uit op mindere ontvangst van de verkoop. Ook de gerechtskosten en advocaten zijn erg duur.

Reclame

Turaki

#4 , 08 jun 2011 21:10

U moeder zal eerst moeten eisen dat haar vruchtgebruik wordt afgekocht (of omgezet naar volle eigendom). Zij heeft dit recht. Hierna komt u in onverdeeldheid, waarbij iedere eigenaar kan eisen dat deze beëindigd wordt door verkoop. Indien een onderhandse procedure niet lukt, zal overgegaan worden naar openbare verkoop. Wijs uw zus ook op de kans op een lagere prijs in dit geval.
Bespreek dit best wel eerst met uw notaris.

j.demoor

#5 , 10 jun 2011 11:27

Het huis kan slechts verkocht worden met toestemming van ALLE mede-eigenaars(=volle,blote,vruchtgebruikers).

Echter:
“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Nadat het vruchtgebruik aldus is omgezet geldt :
“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hoopdoetleven
Topic Starter

#6 , 11 jun 2011 18:28

Kan iemand mij vertellen hoeveel de kosten ( advocaat en gerechtskosten) zijn als je via het gerecht een procedure van uit onverdeeldheidtreding aanvraagt.

Terug naar “Archief”