Zelfstandig in bijberoep in NL en ontslag in België

lommel
Topic Starter

Zelfstandig in bijberoep in NL en ontslag in België

#1 , 15 jun 2011 16:44

Na 5 jaar trouwe dienst aan de firma ben ik ontslagen als werknemer in Belgie. (waar ik ook woon)
Sinds februari van dit jaar ben ik een zaak opgestart als zelfstandige in bijberoep in Nederland.
gelden nu dezelfde regels voor de aanvraag van mijn werkloosheidsuitkering? (als men langer dan 3 maand zelfst. activiteit uitoefent mag men die behouden en heb je recht op een werkloosheidsuitkering?)

Of is dit een andere reglementering en loop ik kans om geen uitkering te krijgen of m'n zaak te moeten stopzetten? Ik heb tot nu toe nog maar amper iets verdient met m'n zaak dus ervan leven gaat nog lang niet!Kan iemand mij hier uithelpen want ik vind enkel maar complexe antwoorden...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 jun 2011 08:45

De regels voor bijberoep in België zullen van toepassing zijn: je mag je bijberoep behouden, maar krijgt geen uitkeringen als:
- je werkt in bijberoep (dus de dagen waarbij je in bijberoep werkt, ook al verdien je niks, moet je zwart maken, behalve indien je werkt na 19 uur of voor 7 uur (tenzij het een verboden bijberoep (bvb café) is of het nachtwerk normaal is))
- je nevenactiviteit eigenlijk geen bijberoep is, maar je hoofdactiviteit is (bvb meer dan 2 dagen per week)
- je geen regelmaat in je bijberoep kan steken (tenzij het zo verwaarloosbaar is én bewijsbaar)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2011 12:07

behalve indien je werkt na 19 uur of voor 7 uur
Ik denk dat dit verleden tijd is, anders werkte men altijd s'nachts en overdag werkloos zijn.

Zoon heeft een bijberoep waar het soms na 20.00uur is en moet altijd een dag zwart maken en als het de zondag of zaterdag is verliest hij 2 dagen!

Anders vraag het maar eens aan een muziekant die kennen dit wel !

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV

#4 , 16 jun 2011 13:31

die regel is nog altijd geldig.

Het gaat over iemand die in bijberoep werkt als zelfstandige, niet over loondienst.

Geef eens de concrete situatie van je zoon? werkt hij in overbruggingsploeg, in loondienst, ... ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2011 13:39

die regel is nog altijd geldig.

Het gaat over iemand die in bijberoep werkt als zelfstandige, niet over loondienst.

Geef eens de concrete situatie van je zoon? werkt hij in overbruggingsploeg, in loondienst, ... ?

Zoon is nu al meer dan 1 jaar werkloos, en heeft nog een zelfstandig bijberoep en dit al meer dan 6 jaar, het bij beroep is geluidstechnieker en moet steeds een dag zwart maken als hij werkt het doet er niet toe als het overdag is of s'nachts, voor het weekend trekken ze 1.1/2 dag af voor de zaterdag en 2 dagen voor de zondag .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#6 , 16 jun 2011 17:21

geluidstechnieker is idd een werk die vooral of uitsluitend 's nachts/ 's avonds gebeurd. Dan is dit een uitzondering zoals ik ook in m'n eerste post schreef (ivm dat nachtwerk).

lommel
Topic Starter

#7 , 17 jun 2011 12:09

Man, wat een complexe situatie...tja, gezien ik overdag nog in loondienst werk momenteel, doe ik mijn bijberoep sowieso na 19u 's avonds en nooit in het weekend. Wel ben ik zogenaamd "beschikbaar" 3 avonden op de week.

Maar zoals ik al vermelde: van februari tot op heden heb ik nog maar één klant gehad en me dus één keer naar mijn zaak moeten begeven...welke regel is dan van toepassing? Moet ik dan toch 3 dagen zwart maken iedere keer zonder dat ik inkomsten heb?!?
Als dat zo is dan kan ik inderdaad wel beter stoppen! Ik ben BTW plichtig in Nederland (en draag daar dus inkomstenbelasting af) en men kan dit toch allemaal opvragen (of ik aantonen)wat ik wel/niet verdien?

JPV

#8 , 17 jun 2011 21:09

ga met je vraag naar het RVA kantoor waaronder je valt en vraag een ruling aan.

Terug naar “Archief”