Eigendoms- vs bezitsvordering

Jeroen1000
Topic Starter

Eigendoms- vs bezitsvordering

#1 , 28 jun 2011 20:59

Het onderwerp zegt alles :mrgreen: Kan er iemand het verschil uitleggen in een concreet voorbeeldje aub? Ik begrijp er alleen uit dat je geen bezitsvordering meer kunt doen als je een eigendomsvordering doet. Wanneer kies je voor het ene en wanneer kies je voor het andere?

Groetjes,
Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 28 jun 2011 21:13

Het onderwerp zegt alles :mrgreen: Kan er iemand het verschil uitleggen in een concreet voorbeeldje aub? Ik begrijp er alleen uit dat je geen bezitsvordering meer kunt doen als je een eigendomsvordering doet. Wanneer kies je voor het ene en wanneer kies je voor het andere?

Groetjes,
Jeroen
Hier vindt U uitgebreide uitleg: http://www.elfri.be/bezitsvordering" onclick="window.open(this.href);return false;

Justiceseeker

Jeroen1000
Topic Starter

#3 , 28 jun 2011 21:51

Dank u. Een hele lap tekst en best nog ingewikkeld voor leken. Dus als ik het goed begrijp: als iemand (een aanpalende buur) een stukje van uw eigendom inpalmt en omheind stel je een eigendomsvordering in. Omdat:

"Krachtens artikel 1370, 1°, van het Gerechtelijk Wetboek, worden bezitsvorderingen slechts toegelaten op voorwaarde dat het gaat om onroerende goederen of onroerende rechten die verkregen kunnen worden door verjaring"

Het verschil blijft nog best vaag voor me:)

Reclame

Terug naar “Archief”