schending van de privacy

AR1
Topic Starter

schending van de privacy

#1 , 17 jul 2011 14:07

Een gebuur verbrandt systematisch afval in de tuin, waarbij gensters overvliegen en er een ongelofelijke stank ontstaat. Ik heb daar eens foto's van genomen, maar op dat moment fotografeerde de buur mijzelf en legde een klacht neer voor schending van de privacy. Op mijn foto was geen enkele persoon te bemerken en dat toonde ik ook aan de wijkagent die mij uitnodigde n.a.v. die klacht "schending privacy" van mijn buur. Daarop stapte de buur naar een raadsman die mij nu een aangetekende brief schreef met de dreiging mij aan te klagen voor volgende: "De nabuur mengt zich in openbare functies, burgerlijke of militaire, wat een misdrijf uitmaakt tegenover art 227 S.w."
Ik heb derhalve 2 vragen: 1) Was het nemen van de foto schending van de privacy?
2) Mag men geen foto's nemen om zijn rechten te verdedigen als een buur een overtreding begaat en kan men bijgevolg op een indirecte manier dan voor iets anders worden aangeklaagd?
Ik herhaal : op de foto's zijn alleen delen van de tuin met de strafbare feiten in kaart gebracht zonder ook maar één beeld van personen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jul 2011 14:22

a) waarom heb je op dat moment niet naar de politie gebeld terwijl hij afval aan het verbranden was? Het verbranden van afval is een milieumisdrijf.
b) is hun redenering dat door het nemen van een foto van een overtreding je een ambt aanneemt?
c) moet je een omheining over, overkijken, of iets anders doen vooraleer je foto's kan nemen?

AR1
Topic Starter

#3 , 17 jul 2011 14:55

Bedankt voor de reactie; volgende antwoorden
a) heb ik al eens gedaan maar politie blijkt dit niet zo erg te vinden. Tegenpartij voelt zich dardoor sterk en gaat daarom waarschijnlijk in tegenaanval
b) ik vermoed dus vanwel
c) ik ga niet op hun terrein, maar moet wel vanop een ladder de foto over een omheining nemen. Anderzijds was het ook vanaf de openbare weg zichtbaar, dat had ik ook kunnen benutten, maar wou meer een foto in "helikoptervieuw" hebben.

Reclame

Terug naar “Archief”