aangetekende zending niet ontvangen

Verduyckt-w
Topic Starter

aangetekende zending niet ontvangen

#1 , 18 jul 2011 13:58

Hallo,

Morgen wordt ik voor de 2e verwacht op het vredegerecht aangaande een niet betaalde faktuur.
Ik hoop dat er nog een antwoord mogelijk is om mijn post voor morgen ochtend. :?
We kregen een brief van de deurwaarder hiervoor.
Historiek:
1) werken gedaan in juli-2010
2) faktuur vergeten te betalen
3) brief deurwaarder voor vredegerecht
4) ik betaal meteen de hoofdsom + 40 euro "schadevergoeding"
Er was geen probleem met de uitgevoerde werken,
noch met de faktuur, enige reden van niet betaling was dat ik de faktuur uit het oog verloren had.
Bijgevolg heb ik dan ook maar meteen de schadevergoeding mee betaald
5) Eerste bezoek aan vrederechter; waar ik melde dat ik geen aanmaning of dergelijke ontvangen had en opeens een deurwaarder (+kosten) kreeg.
De advocaat van de leverancier zei dat er een aangetekende zending was, maar die niet afgehaald werd.
Ik heb echter nooit een briefje in de bus gehad met melding dat er een aangetekende zendig voor mij was, en wist dus helemaal niet van de aangetekende brief.
6) De advocaat stuurde me per mail de bewijsstukken van deze aangetekende zending.
Nu blijkt dat deze niet verstuurd was naar het juiste adres.
Alles was juist (naam, huisnummer, postcode, gemeente) behalve de straatnaam.
In deze was onze straat geschreven als "xxx-straat", de juiste straatnaam is echter "xxx-steenweg".
Per mail zei de advocaat van tegenpartij me dat het wel degelijk was afgeleverd op het juiste adres (nagekeken via track&trace systeem van B-post).

Mijn vraag is dus, hoe kan ik me hiervoor verdedigen?
Stel dat de rechter aanneemt dat het meldings-bericht toch is mijn bus is gestoken (hoewel ik dit nooit gehad heb), is een aangetekende brief rechtsgeldig als het adres niet helemaal juist is?

concreet zou het betekenen dat als ik in mijn ongelijk wordt gesteld ik 250 euro extra moet betalen boven op de hoofdsom en de schadevergoeding.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 jul 2011 14:06

Indien het adres niet klopt kan men niet verwachten dat het op het juiste adres gaat aankomen.

Verduyckt-w
Topic Starter

#3 , 18 jul 2011 14:09

Denkt u dat de "track & trace" van B-post geldig als bewijs? Om toch aan te tonen dat het op het juiste adres is gepost?
Zelf weet ik zeker dat ik niet ontvangen heb, maar hoe kan ik dit aantonen?

Hartelijk dank !

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2011 15:08

Indien er in uw gemeente geen straat is met dezelfde naam als een steenweg in dezelfde gemeente, mag je er bijna zeker van zijn dat de brief in uw bus is terecht gekomen, tenzij hij is teruggestuurd naar afzender, maar dat is blijkbaar niet het geval.

Verduyckt-w
Topic Starter

#5 , 18 jul 2011 16:19

Er is geen straat die een gelijkaardige naam heeft.
Ik zou het wel jammer vinden moest ik "veroordeeld" worden op basis van "... we zijn er BIJNA zeker van dat de brief in uw bus is gekomen..."
Ik begrijp al dat dit zal afhangen van de interpretatie van de rechter.

Stel dat ik toch veroordeeld zou worden, had ik een bijkomstige vraag.
De hoofdsom bedroeg 230 euro, de schade vergoeding 40 euro.
Dit heb ik betaald 's vrijdag voor de eerste zitting van het vredegerecht op dinsdag. Dus 4 dagen voor de eerste zitting, wel nadat ik de dagvaarding kreeg.
Op mijn werk zei men dat ik dan mogelijks recht heb op een "minimum rechtsplegings vergoeding", en ik hiervan slechts 1/4 zou moeten betalen aangezien ik het betaald heb voor de eerste zitting.
Momenteel vraagt men 250 euro bovenop de reeds betaalde 270euro (230+40).

Klopt dit, kan ik een minimum rechtspleging vragen (en krijgen?), wat met het 1/4e hiervan?

Alvast bedankt,

Gebruiker34

#6 , 18 jul 2011 16:41

Aangezien u betaald hebt voor de zitting, moet u inderdaad maar ¼ van de rechtsplegingvergoeding betalen.

Verduyckt-w
Topic Starter

#7 , 18 jul 2011 16:56

Bedankt !
Ik hoop dat het morgen zal meevallen.... 250euro extra betalen zou pijnlijk zijn.

bosprocureur

#8 , 18 jul 2011 18:28

Indien er in uw gemeente geen straat is met dezelfde naam als een steenweg in dezelfde gemeente, mag je er bijna zeker van zijn dat de brief in uw bus is terecht gekomen, tenzij hij is teruggestuurd naar afzender, maar dat is blijkbaar niet het geval.
Bijna zeker, met een dikke nadruk op BIJNA.

Dit jaar heb ik al 3 (DRIE) keer meegemaakt dat een kaartje voor een aangetekende brief in mijn bus of in een bus van een leegstaand huurhuis terechtkwam, mooi met het volledig adres erop, maar alleen.... op het juiste huisnummer, maar in de verkeerde straat in de bus gestopt. Meestal bij een vervanger-postbode.

Mijn conclusie : de post "bewijst" dat zij een aangetekende brief aangeboden hebben, maar wat is nog de waarde van zo'n bewijs?

Fore

#9 , 18 jul 2011 20:37

Meestal bij een vervanger-postbode.
Lees post-uitreiker, de post zaait wat ze oogst....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 18 jul 2011 20:43

Bpost = B(rol)post.
Vandaag (18 juli) aanslagbiljet onroerende voorheffing ontvangen.
Er staat op: verzendingsdatum 15 MEI ; uiterste betalingsdatum (2 maand) 15 JULI.
Het adres is wel juist. Waar is die brief meer dan twee maanden blijven hangen???????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#11 , 18 jul 2011 20:54

Bpost = B(rol)post.
Vandaag (18 juli) aanslagbiljet onroerende voorheffing ontvangen.
Er staat op: verzendingsdatum 15 MEI ; uiterste betalingsdatum (2 maand) 15 JULI.
Het adres is wel juist. Waar is die brief meer dan twee maanden blijven hangen???????
Deze ken ik.... Heb nog mijn aanslagbiljet voor twee flats in één gebouw niet ontvangen. Morgen eens bellen...

Terug naar “Archief”