Hallo allemaal,
Graag had ik van jullie enig advies gekregen ivm met volgende situatie.
Enkele jaren geleden heb ik samen met 3 vrienden een vzw opgericht, verder genoemd als X om bepaalde problemen te voorkomen.
Dat ging allemaal zonder problemen totdat een concurrent de vzw dagvaarde vanwege gebruik van zijn naam.
Onze verbazing was groot, want hij handelde volgens zijn website onder eigen naam en niet onder de naam van onze vzw.
Hij was bang van de concurrentie en als ik zo zijn verdienste zag als gepensioneerde dan begrijp ik het ook.
Wij hebben natuurlijk een advocaat in de hand genomen om onze belangen te verdedigen.
Mijn advocaat had mij reeds op de hoogte gebracht dat mijn concurrent reeds 21 jaar "illegaal" bezig was, maar wij waren ook "illegaal" bezig (reissector om een tipje van de sluier op te richten.)
Het reisbureau waar we met onze vzw mee samenwerkte had een papier opgesteld waarin duidelijk vermeld stond dat mijn concurrent illegaal bezig was en dat heb ik vlak voor de uitspraak van het proces aan mijn advocaat overhandigde met de bedoeling dat hij dit papier op de rechtbank zou afgeven.
Daar wij als vzw ook "illegaal" handelde had ik er niet echt problemen mee dat we onze vzw en naam gingen kwijtspelen, maar de hoop was ergens dat ieder voor zich moest opdraaien voor de kosten.
Groot was dan ook onze verbazing dat de concurrent over de hele lijn werd "vrijgesproken" met alle gevolgen van dien natuurlijk dat wij mochten opdraaien voor alle kosten, vzw mochten opdoeken en een andere naam mochten zoeken.
Na een gesprek met onze advocaat bleek dat hij dat laatste o zo belangrijke papier NOOIT heeft voorgelegd bij de rechtbank omdat wij dus als vzw ook "illegaal" bezig waren!!!!!!!!!
Hij heeft nooit gepraat om eventueel in beroep te gaan hierover, totaal geen verdere informatie ontvangen van hem, enkel de rekening, welke we dan ook zonder problemen hebben betaald.
Ik heb dan een éénmansbedrijfje opgestart, genaamd Y, en dus alles zo gedraaid dat ik met alles in orde was.
Ik zou enkel de website onderhouden en in dienst werken van een reisbureau welke me dan de trips opgaf die op de site mochten gezet worden.
3 weken na het opstarten opnieuw de gerechtsdeurwaarder aan de deur met een oproep voor een proces, opnieuw van mijn concurrent.
Natuurlijk direct weer naar mijn advocaat gestapt, welke dan ook bij de eerste zitting dat laatste papier heeft voorgelegd bij de rechtbank.
Mijn concurrent is natuurlijk bang geworden en heeft via zijn advocaat een dadingsovereenkomst laten opstellen.
Deze overeenkomst is opgesteld in september 2008.
Deze is enkele keren over en weer gegaan wegens aanpassingen, nu ligt deze momenteel bij de tegenpartij sinds januari 2010.
Ik moet hier ook even eerlijk bij vertellen dat ik een schadevergoeding moet betalen vanwege het gebruik van de naam X na de uitspraak van €2500.
Daar ik met 2 mailprogramma's werkte heb ik per ongeluk een mailtje beantwoord met de naam X eronder en die is bij hem in handen gekomen.
Nu wil mijn advocaat eerst geld zien, nl bijna €3000 vooraleer hij nog verdere stappen wil zetten in deze zaak.
Hij weigert nog maar 1 vraag te beantwoorden zolang hij geen geld gezien heeft.
Ook heb ik hem verteld dat dit proces niet mijn schuld is maar een nalatigheid van hem, want als hij dat papier vlak voor de eerste uitspraak had afgegeven op de rechtbank (was ik misschien wel mijn vzw en naam kwijt), maar dan had dat 2de proces er héél waarschijnlijk niet gekomen omdat ik in orde was met alle zaken sinds de start van mijn éénmansbedrijfje.
Ook op de eis die ik stel aan mijn advocaat om die dadingsovereenkomst te schrappen krijg ik geen antwoord!!!
Nu heb ik de volgende vragen:
1) Die schadevergoeding van €2500 die ik per ongeluk heb opgelopen inzake dat mailtje te beantwoorden onder de naam X, aan wie moet die betaald worden?
2) Kan ik klacht neerleggen tegen mijn advocaat wegens nalatigheid?
3) Kan ik eisen dat die dadingsovereenkomst word vernietigd?
4) Kan ik worden verplicht om eerst de onkosten van mijn advocaat te betalen vooraleer hij de zaak verder zet?
5) Is het nog steeds zo dat de verliezende partij moet opdraaien voor alle kosten?
6) Als dat zo is, worden die onkosten die ik reeds aan mijn advocaat betaald heb voor dit 2de proces dan terugbetaald?
7) Kan ik eisen dat mijn concurrent opdraait voor alle onkosten?
8) Kan ik eisen dat die ene schadevergoeding van €2500 kan vernietigd worden wegens de "illegale" activiteiten van mijn concurrent?
Mensen die meer details willen over deze zaak, gelieve mij een pm te sturen (denk wel dat dit mogelijk is op dit forum)
Alvast bedankt voor de reacties
Vriendelijke groet
Michael