Studuntenovereenomst met problemen

vandenbergeben
Topic Starter

Studuntenovereenomst met problemen

#1 , 03 aug 2011 16:03

Beste mensen,
met mijn laatste hoop keer ik me tot dit forum hopende op behulpzame reacties. Het gaat dus zoals de titel doet vermoeden over mijn studenten job, en alle onduidelijkheden die daar bij komen kijken.
Korte situatie schets:
februari dit jaar vraag ik aan mijn bedrijf of ik mag komen werken tijdens de zomermaanden, waarop ze ja antwoorden. Bovendien vraag ik, gezien ik daar vorig jaar via interim ook heb gewerkt en dit toen het geval was, of mijn overuren aan 150% betaald worden, waarop ze wederom ja antwoorden (via mail). Alles goed en wel, ik ga mijn contract tekenen en dergelijke en begin te werken. 3 weken later(nu dus) en vele overuren verder komt mijn baas me vertellen dat de directeur van het bedrijf heeft beslist dat mijn overuren niet worden uitbetaald maar worden gerecupereerd aan 100%.

Daarom de volgende vragen:
Kunnen ze mij dwingen deze te recupereren?
Worden overuren op dagbasis/weekbasis berekend?
Mijn contract zegt dat ik 37.5 uren week heb, wordt vanaf dan elk uur als overuur bestempeld, of begint dat pas vanaf uur 40 of iets dergelijk?
In mijn contract staat de dienst van sociale wetgeving niet vermeld, betekend dit dat mijn contract ongeldig is en ik mag opzeggen zonder opzegtermijn?
Ze hebben mij geen (er bestaat er geen) arbeidsreglement gegeven, mag dit zomaar? Verleden jaar had ik veiligheidsschoenen aan, nu vertikken ze het deze mij te lenen.
Wat betekend dit alles voor mij, gezien hiervan het meeste niet op papier staat? Ik kan moeilijk bewijzen dat ze mij de boom in sturen als ik achter schoenen vraag, noch wilt iemand iets tekenen, dan sturen ze me van persoon tot persoon.
Ik ben erachter gekomen dat ze mijn camionet, waarmee ik werk, traceren. Dit deden ze zonder mij te verwittigen, is dit inbreuk op mijn privacy?
Mijn contract loopt van de 11 juli tot de 12 augustus.Dit betekend dus 25 werkdagen. Er staat vermeld in mijn contract dat het een studentenovereenkomst is, betekend dit dat ik mag eisen maar 23 dagen te werken? Zoniet moet ik RSZ etc betalen.
Mvg,Ben

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 03 aug 2011 16:45

verder komt mijn baas me vertellen dat de directeur van het bedrijf heeft beslist dat mijn overuren niet worden uitbetaald maar worden gerecupereerd aan 100%.

Ze hebben mij geen (er bestaat er geen) arbeidsreglement gegeven, mag dit zomaar?

Verleden jaar had ik veiligheidsschoenen aan, nu vertikken ze het deze mij te lenen.
u kan dit best eens navragen bij de inspectie van de sociale wetten of er een arbeidsreglement is en of er een cao bestaat waarin zulke regeling is vastgesteld zoals bepaald in art 26bis is dit niet het geval dient er een toeslag van 50% te worden betaald voor overuren op weekdagen en voor zondag en feestdagen een toeslag +100%

u moet niet enkel werkkledij ter beschikking krijgen de werkgever moet het ook nog onderhouden

arbeidswet 16/3/1971
Art. 26bis. (§ 1. De overschrijdingen bedoeld in de artikelen 22, 1° en 2°, 23, 24, 25, en 26, § 1, 3°, en § 2, zijn enkel toegelaten op voorwaarde dat gedurende een periode van een trimester, gemiddeld niet langer dan 40 uren per week wordt gewerkt.
Die bepaling is eveneens van toepassing op de overschrijdingen begaan in strijd met de bepalingen van deze wet of van andere wetsbepalingen.
De referteperiode van een trimester kan worden verlengd tot ten hoogste een jaar :
- door de Koning;
- door een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten overeenkomstig de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités;
- of bij ontstentenis, door het arbeidsreglement..............................;
In de loop van de refertepeiode, mag op geen enkel ogenblik de totale duur van de verrichte arbeid de toegelaten gemiddelde arbeidsduur over dezelfde referteperiode, vermenigvuldigd met het aantal weken of delen van een week die reeds in deze referteperiode verlopen zijn, overschreven worden met meer dan vijfenzestig uren. (Deze grens van 65 uren kan verhoogd worden tot 130 uren overeenkomstig de procedure

Art. 29. § 1. Overwerk wordt betaald tegen een bedrag dat ten minste 50 pct. hoger is dan het gewone loon. Deze vermeerdering bedraagt 100 pct. voor overwerk op zondag of op de rustdagen toegekend krachtens de wetgeving op de betaalde feestdagen.
§ 2. (Voor de toepassing van dit artikel wordt als overwerk aangemerkt, arbeid verricht boven 9 uren per dag of 40 uren per week of boven de lagere grenzen vastgesteld overeenkomstig artikel 28.

wet 11/2/1946
Art. 103bis3. De werkkledij wordt geleverd, gereinigd, hersteld en in normale gebruiksklare staat gehouden door de werkgever en blijft diens eigendom. Het is verboden de werknemers toe te staan hun eigen werkkledij aan te schaffen en er henzelf het onderhoud van te laten verzekeren.

vandenbergeben
Topic Starter

#3 , 03 aug 2011 17:09

Dit heb ik reeds gedaan, volgens hun is het de normale manier van doen als ze mij recup geven? Bovendien dachten ze daar dat de proefperiode best zo kort mogelijk was omdat ze me alleen daarin mogen ontslagen, ze zijn daar dus amper van iets op de hoogte.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 aug 2011 17:20

Eens bij de RVA je oor te luisteren gaan leggen?

Terug naar “Archief”