Haag

filou 1
Topic Starter

Haag

#1 , 04 aug 2011 13:15

Geachte,

Graag had ik geweten of ik de versleten haag tussen de tuin van mijn buurvrouw, en die van mij mag verwijderen. Als ik houten schutsels
in de plaats zet.Mijn buurvrouw zegt dat het niet mag,zonder haar toestemming.En ze wil die haag niet weg.

Alvast bedankt vriendelijke groeten

Lea Geudens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2011 13:30

Voor de duidelijkheid: het is een gemeenschappelijke haag? Ze staat dus op de scheidingslijn en niet enkel op jouw grond?

Ik dacht dat je een gemeenschappelijke haag mocht terugsnoeien ("vernietigen") op jouw eigendom, als je een "muur" in de plaats zet. Of die houten schutsels als "muur" aanzien worden, weet ik niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#3 , 04 aug 2011 17:49

veldwetboek 7/10/1886

Artikel 34.
Bomen die in een gemene haag staan, zijn eveneens gemeen; ook bomen op de scheidingslijn van beide erven worden geacht gemeen te zijn, tenzij het tegendeel blijkt uit een titel of een voldoende bezit; sterven die bomen af of worden zij gekapt of gerooid, dan worden zij bij helfte verdeeld; de vruchten worden op gemeenschappelijke kosten ingezameld en eveneens bij helfte verdeeld, onverschillig of zij afgevallen dan wel geplukt zijn.
Iedere eigenaar heeft het recht te eisen dat de gemene bomen gerooid worden.
De mede-eigenaar van een gemene haag mag die verwijderen tot aan de grens van zijn eigendom, onder verplichting om op die grens een muur te bouwen.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 08 aug 2011 09:22

Laatste zinnetje is wel wat vreemd, natuurlijk. Een struik die net op de scheidingslijn staat, hoe ga je die verwijderen tot op de grens? De stam die op de grens staat in twee klieven?

Verder: wat wordt verstaan onder "muur"? Is een houten afscheiding ook een "muur"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#5 , 08 aug 2011 10:44

De mede-eigenaar van een gemene haag mag die verwijderen tot aan de grens van zijn eigendom, onder verplichting om op die grens een muur te bouwen.
Als hij verplicht wordt OP die grens een muur te bouwen, wil dat volgens mij zeggen dat hij pal op de grens moet staan, en gezien een normale muur ongeveer 20 cm dik is, wil dat dan ook zeggen dat de hele haag zal moeten verdwijnen om die muur te kunnen bouwen. Dus 10 cm aan de ene kant en 10 cm aan de andere kant van de grens. :mrgreen:

octopus

#6 , 08 aug 2011 12:21

Ik meen dat, als je mag verwijderen tot op de grens (d.i. niet over de grens), dan mag je volgens mij ook slechts een nieuwe muur of schutting plaatsen tot op de grens, m.a.w. het uiterste punt van de muur mag zich tot op de grens bevinden, maar niet op het grondgebied van de buur.
Je krijgt toch niet zomaar het recht om een stuk van de grond van je buur in te nemen?(dus, de muur is 20 cm dik; dan moet die 20 cm volledig op je eigen grond staan)

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 08 aug 2011 13:24

En bedenk daarbij dat je misschien ingevolge verkavelingsvoorschriften of lokale voorschriften geen muur mag oprichten.....
Integrale benadering -wat dat ook moge betekenen in een geval zoals dit- is nodig. Op grond van ervaringen op dit vlak kan ik bevestigen dat men in schizofrene situaties belandt vooraleer men het goed beseft.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 aug 2011 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tianneke

#8 , 08 aug 2011 13:35

Precies, hier mag men bvb geen muren oprichten en er zijn strikte richtlijnen wat betreft hoogte van omheining (draad, haag...) wat tot gevolg heeft dat wij (en onze buren) nul privacy hebben.

Terug naar “Archief”