Plaatsen budgetmeter geweigerd door syndicus

GB2702
Topic Starter

Plaatsen budgetmeter geweigerd door syndicus

#1 , 08 aug 2011 11:11

Beste,

Bij een vriend van mij zouden ze vandaag een budgetmeter komen plaatsen.

Wanneer ze deze aan het plaatsen waren is de syndicus van het gebouw langs geweest en heeft de technieker de deur gewezen omdat hij een nieuwe kast tegen de muur had bevestigd. in het gebouw hangen nog oude meterkasten waar men de budgetmeter niet over kan plaatsen, hierdoor heeft de technieker dus een nieuwe kast tegen de muur willen plaatsen. De plaatsing van de budgetmeter is dus niet uitgevoerd.

Welke negatieve gevolgen kunnen hieruit voortvloeien en wat kan mijn vriend nu het beste doen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 aug 2011 11:19

Dit is iets dat regelmatig gebeurt. Dat de huisbaas of zijn vertegenwoordiger weigert dat er een budgetmeter geplaatst wordt. meestal probeert men die te plaatsen dat het toch discreet blijft. Maar men is beducht voor het prestige.
Uw vriend zal nu een andere afspraak moeten maken met de leverancier (Eandis?) en die strikt volgen. Want het alternatief zou eens kunnen zijn : volledige afsluiting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vandebos

#3 , 08 aug 2011 11:54

Is de bewoner huurder of eigenaar? Zijn de meters volgens de basisakte gemeenschappelijk of privatief?

Reclame

Tom_kleine

#4 , 08 aug 2011 16:22

In principe zou de syndicus dit niet mogen weigeren. Het plaatsen van een budgetmeter is een wettelijke bepaling, en een sociale verplichting die opgelegd werd aan de distributienetbeheerders. Het is dan ook op een vervolg van het niet nakomen van contractuele verplichtingen die vastgelegd zijn in de elektriciteits-of aardgasovereenkomst van de gebruiker. Vandaar dat het er weinig toe doet of de gebruiker nu de eigenaar van het pand, dan wel de huurder is. Indien de gebruiker de plaatsing van een budgetmeter weigert, dan zal men het dossier doorsturen naar de Lokale Advies Commissie van de betrokken gemeente, waar men inderdaad kan beslissen voor het schorsen van de levering. Het vermijden van de plaatsing van een budgetmeter kan je als gebruiker doen, door de schulden die je bij de netbeheerder hebt af te lossen, en over te schakelen naar een commerciële leverancier.

Is de netbeheerder in dit geval eandis, meer info op: http://www.eandis.be/eandis/klant/k_budgetmeter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#5 , 08 aug 2011 16:33

Een bewoner/huurder heeft het gebruiksrecht over die meter, niet het eigendomsrecht. Hij zal bijgevolg geconfronteerd worden met de kosten van plaatsing en van verwijdering bij het verlaten van het pand.

wanton

#6 , 08 aug 2011 16:33

De plaatsing van een budgetmeter is al een beslissing van de Lokale adviescommissie ,waarin Eandis en het OCMW zitting hebben. Ik heb daar al meerdere malen meegemaakt dat Eandis die meter niet kan plaatsen wegens bezwaren van de huisbaas. En Eandis kan daar moelijk tegenin gaan , zelfs als ze de wet achter zich heeft. Dikwijls evenwel is de betalingsachterstand van energie slechts een eerste uiting van grotere problemen.
Toet-anch-Amon

prado

#7 , 08 aug 2011 16:43

Je kan de budgetmeter bij een volgende huurder gewoon laten hangen.
Eandis kan deze meters terug aanpassen voor gewoon gebruik, geen enkel probleem.

Tom_kleine

#8 , 08 aug 2011 16:45

De plaatsing van een budgetmeter is alleszins gratis. En ik dacht ook dat een meter nooit uw 'eigendom' is, aangezien je die huurt. Het is wel zo, dat wanneer het 'technisch' niet mogelijk is om een budgetmeter te plaatsen, men een limietbegrenzer plaatst, ter waarde van 10ampere (tevens de minimumlevering). Ik dacht niet dat het de beslissing was van het LAC om een budgetmeter te plaatsen. Ik geloof dat je na het niet betalen van de gewone rekeningen bij de sociale leverancier, en na ettelijke ingebrekestellingen, eerst een uitnodigingsbrief krijgt, om vrijwillig in te stemmen met de plaatsing van zo'n meter.

Indien men niet wil werken met een reeds geplaatste budgetmeter, kan deze worden gedeactiveerd dmv een deactivatiekaart. Het is inderdaad zo, dat veel eigenaars niet graag hebben dat zo'n meter er staat omwille van het uitzicht. De eigenaar kan dan 'ter zijnen koste' (als ik mij niet vergis) een offerte laten opstellen, voor het opnieuw plaatsen van een normale meter.

Juridisch ben ik niet onderlegd, maar ik heb vanuit mijn werk, verschillende projecten gedaan rond de procedures voor telefonisten bij diverse netbeheerders. (er schijnt ook nogal een groot verschil te zijn dus vlaanderen en wallonie)

Vandebos

#9 , 08 aug 2011 16:48

Artikel 15 van de grondwet blijft moeilijk omzeilbaar.

float
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 aug 2011 10:37

Wat is de link met art. 15 GW?

j.demoor

#11 , 10 aug 2011 11:09

Zie : http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... udgetmeter" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga ervan uit dat u huurder bent en dat die budgetmeter geplaatst diende te worden in de gemeenschappelijke delen die onder toezicht staan van de syndicus.

“Art.577-10...§4...Ieder die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, kan de rechter echter om de vernietiging of wijziging verzoeken van elke bepaling van het reglement van orde of van elke beslissing van de algemene vergadering aangenomen na het verlenen van het recht, indien deze hem een persoonlijk nadeel berokkent. De vordering moet binnen drie maanden na de kennisgeving van de beslissing worden ingesteld. Alvorens recht te doen, kan de rechter op verzoek van de aanvrager de schorsing van de betwiste bepaling of beslissing bevelen...”(Burgerlijk Wetboek).

Het komt de syndicus enkel toe dit plaatsen van een budgetmeter te verbieden indien zulks opgenomen is in de statuten van het gebouw of in een beslissing van de algemene vergadering. Zie dit dus zorgvuldig na en vraag de syndicus zo nodig waarop hij zijn optreden tegen het plaatsen van een budgetmeter steunt.

Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg maak dan gebruik van : “Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij SPOEDEISEND acht, bij voorraad uitspraak in ALLE zaken...”(Gerechtelijk Wetboek).Ik ga ervan uit dat u aanspraak kan maken op Pro Deo.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#12 , 10 aug 2011 11:55

Hallo ,
ik heb zitting in het plaatselijk LAC- adviescomite. En regelmatig komt het voor dat er geen budgetmeter mag/kan geplaatst worden vanwege de huisbaas. En Eandis reageert op die dingen niet met een rechtzaak. Dat heeft geen enkel nut.Ze zouden nogal een gang gaan als ze elke keer met art. 577-10 zouden afkomen. Er zijn nog andere mogelijkheden om betrokkene te helpen. Na een volgende Lac-zitting zal hij dat wel vernemen. Waarschijnlijk zal een strengere oplossing opgelegd worden , die strikt gevolgd moet worden. Anders kan afsluiting volgen. Maar het OCMW zal wel steeds de belangen van de betrokkene verdedigen. Zo'n probleem moet niet overroepen worden!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”