Moeder wil dat vader betrokken is, maar wil geen erkenning

wiwa1
Topic Starter

Moeder wil dat vader betrokken is, maar wil geen erkenning

#1 , 17 aug 2011 23:49

Mijn neef wordt vader (25j.) van een kind met wiens moeder (21j.) hij geen relatie meer heeft. Ze wil dat hij het kind af en toe ziet, maar wil niet dat hij het kind erkent, omdat ze niet wil dat hij co-ouderschap zal opeisen (wat hij ook niet wil). Hij wil wel zijn verantwoordelijkheid nemen en wil actief betrokken zijn bij de opvoeding van het kind, ook financieel. De moeder wil dit ook wel in zekere mate (hij wordt zelfs vernoemd als papa op geboortekaartje), maar er is dus geen enkele wettelijke regeling. Ik ben bang dat het op een fiasco zal uitdraaien, want hij wordt volledig afhankelijk van haar goodwill. Wat nu zonder dat er al van tevoren ruzies van komen... de situatie is al moeilijk zoals hij nu is.
gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2011 09:33

U hebt gelijk, maar wat is concreet uw vraag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wiwa1
Topic Starter

#3 , 18 aug 2011 22:17

Wel, wat kan hij nu best doen?

Reclame

roharro

#4 , 18 aug 2011 23:14

Hoe kan hij nu afhankelijk zijn van haar goodwill als er geen enkele officiële regeling is? U schrijft dat hij er ook zelf heeft voor gekozen om geen officiële regeling te treffen. Bijgevolg kan er van hem niet meer geeist worden dan hij zelf wil bijdragen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wiwa1
Topic Starter

#5 , 18 aug 2011 23:56

Hij wil geen co-ouderschap, hij zou wel erkenning willen.

roharro

#6 , 19 aug 2011 00:05

Hij wil geen co-ouderschap, hij zou wel erkenning willen.
Dan moet hij het kind erkennen. Erkenning zonder erkennen is nu eenmaal onmogelijk.
Als de moeder dat weigert dan gaat dat niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2011 08:48

Wel, wat kan hij nu best doen?
Moest ik in zijn plaats zijn? De moeder vriendelijk meedelen dat ofwel het kind erkend wordt, en hij bereid is de volle verantwoordelijkheid (ook financieel) wil dragen voor het kind, op voorwaarde dat hij het kan erkennen. Als de moeder dit niet wil, zie ik niet in waarom uw neef er zou voor betalen?

Maar zoals gezegd: als de moeder geen erkenning wil, heeft uw neef geen plichten, maar ook geen rechten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”