rechtzaak bijwonen

Koeke
Topic Starter

rechtzaak bijwonen

#1 , 24 aug 2011 15:45

Hier in de buurt heeft een man die ik ken iemand doodgeslagen .
De man is aangehouden door de onderzoeksrechter en hij wacht op zijn proces.

Naar het schijnt is het nog niet voorgekomen en is zijn straf nog niet bekend.

Ik zou graag aanwezig zijn op dit process.

Ik verneem toch vaak dat de mogelijkheid bestaat om zo'n rechtzaak bij te wonen.

Hoe kan ik te weten komen wanneer die man zijn zaak voorkomt ?

Zijn er bepaalde procedures die ik moet volgen om dit te kunnen bijwonen , zoals vooraf inschrijven of dergelijke ?

Ik ben geen familie van de man .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 24 aug 2011 16:42

Die man heeft een andere man morsdood geslagen?!? Dus dat is "moord". Hij komt voor het Hof van Assisen.
Deze zittingen zijn "openbaar". Iedereen mag dat proces bijwonen. Wanneer dit plaats heeft, dat zal je waarschijnlijk vernemen via de media, een plaatselijke krant, TV.
Je hoeft hier niets voor te doen om dit proces te volgen. Het kan wel 1 tot 2 jaar duren vooraleer dit voor het Hof van Assisen komt.

Tmespreu

#3 , 24 aug 2011 19:39

Die man heeft een andere man morsdood geslagen?!? Dus dat is "moord". Hij komt voor het Hof van Assisen.
Deze zittingen zijn "openbaar". Iedereen mag dat proces bijwonen. Wanneer dit plaats heeft, dat zal je waarschijnlijk vernemen via de media, een plaatselijke krant, TV.
Je hoeft hier niets voor te doen om dit proces te volgen. Het kan wel 1 tot 2 jaar duren vooraleer dit voor het Hof van Assisen komt.
Kan evengoed doodslag/slagen en verwondingen met de dood als gevolg zijn..
Als er verzachtende omstandigheden/strafverminderende verschoningsgrond etc...

Kan dus evengoed voor de correctionele rechtbank komen, dit zal wss het nieuws niet halen..

Reclame

float

#4 , 25 aug 2011 07:44

Zittingen zijn openbaar en mogen (in principe) altijd bijgewoond worden.
Je kan altijd naar de griffie bellen om te vragen wanneer de zaak voorkomt.

Terug naar “Archief”