schenking onroerend goed aan kind

nancy02
Topic Starter

schenking onroerend goed aan kind

#1 , 23 aug 2011 10:54

mijn ouders schenken mij hun huis, Ik ben echter indertijd getrouwd met een contract (gemeenschap van
goederen). wij gaan daar gaan wonen, er gaan ook verbouwingswerken aan gebeuren (lenen). Wat gebeurt
er indien er zich een scheiding voordoet?kan de partner zijn deel eisen van die schenking. of heeft de partner daar geen rechten op? We hebben ook al kinderen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 aug 2011 12:22

Indien uw contract geen ' algemene gemeenschap ' betreft , is dat huis van U alleen. Bij echtscheiding blijft dit buiten de verdeling en blijft van U alleen. Echter , indien uw partner mee betaalt aan de verbouwingswerken of de afbetaling van de lening , zal u , bij echtscheiding , een vergoeding daarvoor moeten betalen. Want hij heeft meegeholpen om een persoonlijk goed van uzelf te verbeteren. Bij uw overlijden zijn uw kinderen die van u erven , weliswaar de blote eigendom. Uw partner bekomt steeds het vruchtgebruik , wat wil zeggen dat die levenslang lkan blijven wonen of eventueel de huur innen.
Bij een contract ' algemene gemeenschap' wordt hij mede eigenaar van het huis. Uw ouders kunnen in de schenkingsakte bepalen dat dat huis uw eigen vermogen blijft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 24 aug 2011 10:56

“Art.1453.Komen de echtgenoten overeen dat er tussen hen algehele gemeenschap zal zijn, dan brengen zij al hun tegenwoordige en toekomstige goederen in het gemeenschappelijk vermogen, met uitzondering van die welke van persoonlijke aard zijn en van de rechten die uitsluitend aan de persoon verbonden zijn. De algehele gemeenschap is gehouden tot al hun schulden.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat ‘Ik ben echter indertijd getrouwd met een contract (gemeenschap van goederen)’ de toepassing van voornoemd art.1453 betekent.

Onderzoek echter zorgvuldig in uw huwelijkscontract of dit wel degelijk zo is.

Wat aldus tot de ‘algehele gemeenschap’ behoort zal in geval van echtscheiding aan elke echtgenoot voor de helft toekomen,tenzij u in uw huwelijkscontract anders bedingt. Raadpleeg daartoe uw notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 24 aug 2011 20:50

Uw ouders kunnen in de schenkingsakte bepalen dat dat huis uw eigen vermogen blijft.
Ik herhaal even dat , in een stelsel van algemene gemeenschap , bij een gift vanwege de ouders , zij kunnen eisen dat het geschonken goed toch tot het eigen vermogen blijft behoren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”