pro deo advocaat vervalt als een aangeklaagde overlijdt ?

waldek2
Topic Starter

Re: pro deo advocaat vervalt als een aangeklaagde overlijdt

#16 , 14 aug 2011 19:59

Rechters zijn hard voor die kleine burgers als die iemand uit hun hoogstaand gerechtelijk milieu te grazen hebben genomen, of het nu verdiend was of niet.
Het is wel zo dat de zes kinderen geen financiele problemen ( ze zijn niet superrijk, maar twee van hen zijn directeur in hoge posities ) om dit geding te betalen ongeacht hoeveel uitstel en nevenrapporten deze BVBA ook opvraagt.
En op het einde betaalt deze BVBA alle kosten wegens "tergend en roekeloos geding".
Al van in het begin zeiden we aan de plaatsvervangende vrederechter : "deze zaak is in staat van wijzen".
Als deze niet wou luisteren .. is dat zijn zaak.
En de BVBA kan, als ze het slin speelt, al haar kosten laten delen door 4 partijen, maar niet door onze familie.
We hebben ook de Hoge Raad al het hierna volgende laten geworden :
= = =
http://users.skynet.be/sky50779/recht7.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een voorbeeld van mentale onrijpheid is het afgrijzen dat rechters wel eens tonen, wanneer ze moeten toegeven dat ze zich vergist hebben. Parallel daarmee loopt de buitengewone zorg voor de waardigheid van de rechter,(50) en "het buitengewoon protectief instinct ten overstaan van hun eigen soortgenoten, de mate waarin zij mekaar dekken en aanstoot nemen aan de kritiek op elk van hun leden" (O'Connell).(51) Dit deed Joseph Goulden schrijven: "Rechters vormen een associatie van onderlinge bescherming die zo formidabel is als de maffia". En inderdaad, het is niet de eerste keer dat iemand die kritiek uitoefent op het gerecht, een rechter of op een uitspraak, bedreigd wordt door een procureur-generaal of, indien hij voor een rechtbank verschijnt, voor zich een rechter vindt die alle middelen zal uitputten om hem ongelijk te geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MarleenV

#17 , 15 aug 2011 11:39

hallo waldek 2,
indien het"stuk weg" een gemeenteweg betreft, hoe kan er dan een erfdienstbaarheid geregeld worden tussen uw papa en de buur ? in dat opzicht zou u toch denken dat de gemeenteweg een weg is van de gemeente (!!!) en indien uw vader hiervan een erfdienst geniet, deze gesloten is tussen de eigenaar van het heersend erf (uw papa) en het leidend erf (de gemeente) ?
hoe kan een gepensioneerde expert nog aangesteld worden ? kan de Hoger Raad ingrijpen, of laat die van zich niets horen ?

Marleen

MarleenV

#18 , 15 aug 2011 11:48

hallo waldek 2,
wat betekent "is in staat van wijzen" ?
ook van de term "tergend en roekeloos geding" had ik nog niet gehoord. wat houdt dit in ?
heeft u hierop respons gekregen van de Hoge Raad ? want je zou kunnen denken dat ook de Hoge Raad het opneemt voor de rechters die kritiek krijgen daar het een "zelfregulerend orgaan" betreft, of niet ?

Marleen

Reclame

waldek2
Topic Starter

#19 , 15 aug 2011 17:25

hallo MarleenV, hoe kan een rechtsgeding starten en enkel spreken over een conventionele erfdientbaarheid als het over een gemeenteweg gaat ? Simpel door enkel een notarisakte te aanvaarden van de jaren 50 en niet de gemeenteraadsnotule die drie jaar later is ontstaan. En nochtans heeft de BVBA die het goed kocht na 2000 een referentie naar een landmeterverslag van de jaren 70 waarop op het plan te zien is dat de gemeenteweg incl straatnaam aan weerszijden van het perceel loopt : het loopt via de losweg erin en eruit : er dwars door.
Maar de BVBA heeft dit landmeterverslag ge-switched met eentje van de jaren 1940 om "bedrog te kunnen door". Maar omdat de gemeenteraadsnotule met woorden het begin en het eindpunt aangeeft van de straat is er geen twijfel mogelijk.
De BVBA heeft werken uitgevoerd die wettelijk vereisen dat men KLIP op http://www.agiv.be" onclick="window.open(this.href);return false; raadpleegt. Hierook loopt de straat over het perceel.
Een rechtsgeding starten tegen een enkele buur ondanks deze informatie maakt dat dit geding "tergend en roekeloos is". Het is des te erger voor de zaakvoerder omdat het geding gestart is door zijn BVBA. Die BVBA mag volgens zijn statuten kopen, verkopen, verkavelen van onroerend goed : dat is NOG MEER "tergend en roekeloos". Het betekent dat de BVBA zich blauw gaat betalen aan schadevergoedingen recht overeenkomstig de tijd dat deze de weg onwettig heeft dichtgedaan, gebruikmaken van .. hij nu komt het .. een eigen landmeterverslag van 2010 met valse informatie en geantidateerde foto's.
= = =
In "staat van wijzen" betekent dat de vrederechter alle nodige informatie heeft om een uitspraak te doen. Hij moet een dagvaarding om een erfdienstbaarheid af te schaffen onmiddelijk stoppen als het om een gemeenteweg gaat. Een vrederechter kan misschien het bewijs aanvaarden dat de weg anders liep, maar er is gewoonweg geen alternatief traject. En op de stafkaart de gps, de gedetailleerde wegenkaart en de georganiseerde wandelingen van wandelclubs en de eigen verklaring van de zaakvoerder "er gaat te veel publiek" over mijn weg .. maken dat deze zaak een verloren zaak is .. voor de zaakvoerder en al wie zijn "valse conclusies" heeft gevolgd.

MarleenV

#20 , 17 aug 2011 17:12

hallo waldek2,
indien een gemeenteweg, zal de gemeente deze dan toch wel erkennen? vraag dat na bij de gemeente of ze u een attest kunnen overhandigen dewelke staaft dat de gemeenteweg alover het perceel van de buur loopt. een gemeenteweg kan zomaar niet afgesloten worden, zoals u schrijft in uw ander verzoek. indien de buur het toch afsluit en de gemeente tekent hiertegen geen beroep aan, dan betwijfel ik toch het bestaan van deze (beschermde) gemeenteweg.
indien de weg, zoals bij mijn moeder, wel degelijk op de akte staat, is er wel degelijk een onderlinge overeenkomst ivm de erfdienstbaarheid en is dat geen gemeenteweg. ergens logisch want dan zou anders elke bewoner in Belgie een erfdienstbaarheid dienen te genieten van elke (openbare) gemeenteweg die in Belgie bestaat. dat is niet logisch.
andermaal blijft mijn overtuiging dat indien je het huis van je vader wenst te verkopen (indien dit de bedoeling is gezien de schatting), je beter geen rechtsgeding hebt op de woning daar dit de waarde aanzienlijk verlaagt, alsook de erfdienstbaarheid op zich, die tal van verplichtingen met zich meebrengt.

Marleen V

waldek2
Topic Starter

#21 , 18 aug 2011 00:39

Deze gemeenteweg die werd afgesloten kende het volgende verloop : de gemeente vroeg haar juristen om de zaak te onderzoeken. De prive-persoon die de poorten gezet heeft dan al een brief gekregen van de gemeente waarin de groenambtenaar schreef dat al ten eerste een illegale bomenkap werd vastgesteld. Daarop heeft de prive-persoon zelf een minnelijke schikking opgestart om de aanvaarding van de ONVERGUNDE poorten te eisen van 1 welbepaalde buurman van hem. Op die zitting die 15 dagen later volgde heeft de vrederechter dan aan de prive-persoon van die onvergunde poorten in natuurgebied gezegd : ik ken de situatie ter plekke maar al te goed. En ze voorspelde expliciet aan de privepersoon van de poorten dat een rechtsgeding ter afschaffing van de losweg door haar met grote zekerheid zou worden uitgesproken in het voordeel van behoud van de poorten en totaal verlies van de erfdienstbaarheid. Ze wou de akten van conventionele erfdienstbaarheden zelfs niet inkijken en de informatie van stafkaarten en wegenkaarten en het ontbreken van bergunningen vond ze allemaal waardeloos. Op die zitting waren 5 personen aanwezig. Ik lieg niet.
En 15 dagen later startte niet de privepersoon maar een BVBA en zaakvoerder een geding tegen slechts een buur met letterlijk met de tekst "afschaffing van de losweg". Deze foutieve tekst komt rechtstreeks uit de mond van de vrederechter. En dit is onzin. Het had moeten zijn "afschaffing van de erfdienstbaarheid".
Maar vanaf die dag mag de gemeente geen enkel document meer geven op eigen initiatief aan een van de betrokkenen in het rechtsgeding.
Ze mag enkel informatie geven op aanvraag ook al weet ze betere informatie liggen.
Dus werd deze opgevraagd : nl. de gemeenteraadsnotule. En die bevestigt begin en eindpunt van de straat. Samen met een landmeterverslag van 1973 is de loop onmiskenbaar zeker.
En waarom duurt het nu zolang ? Een aangesteld onafhankelijk landmeter-expert van 73 jaar kent deze informatie ook, maar hij is momenteel ziek en hij kan geen verslag schrijven.
De gemeente zou met advocaat kunnen tussenkomen in het lopend rechtsgeding, maar waarom zou ze deze kosten doen als ze weet dat de buurman de bewijzen al heeft opgevraagd en gegeven heeft aan de expert. Moet de gemeente tussenkomen omdat de expert ziek is ?

MarleenV

#22 , 20 aug 2011 15:27

hallo waldek2,

graag citeer ik even deze stelling : een gemeenteweg is een weg die beheerd wordt door een van 589 Belgische gemeenten. In 2002 lagen er in België 133.340 kilometer gemeentewegen (waarvan 100.950 kilometer verhard).
"wordt beheerd door de gemeente"; waarom zou de gemeente dan de vergunning van de poorten niet aanvechten, waarom laat de gemeente dan toe dat deze weg heraangelegd werd, waarom doet de gemeente afstand van haar onderhoudsplicht, waarom stelt de gemeente zich niet op als partij tegen het afsluiten door middel van poorten ?
ik denk dat het antwoord heel simpel is : de erfienstbare weg is GEEN gemeenteweg, maar een erfdienstbare weg. geen enkele gemeente laat toe dat haar patrimonium wordt ingelijfd binnen de privé bezittingen van haar burgers, ook niet voor buurt- of voetwegen die (volgens internet) worden beheerd door de deputatie. de deputatie zal dus ook geen vergunning afleveren voor de afsluiting van een weg die "van haar is".
ik denk dat u zich vergist binnen het statuut van de weg. je schrijft dat de zakenman een regularisatie heeft aangevraagd bij de gemeente, die op haar beurt toch rekening dient te houden met de (terechte) bezwaren en deze dient te toetsen aan de werkelijkheid. indiende gemeente zelf geen bezwaren heeft toegevoegd, na onderzoek, is het wel duidelijk : geen gemeenteweg, geen voetweg, geen buurtweg...

groet,
marleen V

waldek2
Topic Starter

#23 , 22 aug 2011 05:52

Geen gemeenteweg, geen voetweg, geen buurtweg... Het gemeentecollege heeft zelf al meermaals het bewijs geleverd dat ze ambtenaren heeft waarop ze niet kan vertrouwen. In de gemeente is een dossier uit 1964, dat nogmaals kon bewijzen dat het een gemeenteweg is, uit het archief gehaald maar het dossier is spoorloos verdwenen sinds april 2010. De gemeente ( een bepaalde schepen ) heeft in 2011 geschreven dat de rooilijn niet gekend is, maar die is wel gekend uit het bouwdossier uit 1979 van hetzelfde perceel.
Er zijn twee brieven gekend van de gemeente over het onvergund vellen van bos in natuurgebied. Een aan de prive-persoon : "u bent betrapt en onvergund bezig", en eentje aan zijn BVBA "U bent vergund om te kappen". Deze laatste brief is bewijsbaar geantidateerd. Van boven staat de datum 20 maart 2009. En de inhoud van de brief spreekt van "we hebben in april 2009" beslist. Maar de klap op de vuurpeil : de gemeente is niet bevoegd om een vergunning te verlenen in natuurgebied.
Toevallig is een van de personen die een bezwaar had ingediend tegen de afsluiting van de gemeenteweg zelf een gemeentelijk ambtenaar. Deze heeft het bezwaar weer ingetrokken na een uiteindelijk vals advies van haar notaris. Vooraf werd ze persoonlijk bedreigd door de zakenman o.a. bij haar aan haar woning. Dit laatste weten we niet van haar zelf, maar ze heeft dit verteld aan andere personen in de gemeente. En indien we het zouden moeten bewijzen dat ze bedreigd werd, want deze zaak gaat mogelijks zwaar uitdeinen, dan volstaat een bevel om een lijst van alle oproepen (steaming) van de zakenman aan die bedreigde vrouw op te vragen.
Maar om het simpel te maken : voor men werken doet aan een publieke weg op privaat domein is men verplicht KLIP te raadplegen, zeker als BVBA. En deze heeft dat zonder raadpleging gedaan op dat gedeelte van de gemeenteweg waarover niemand twijfelt dat het een gemeenteweg is.
En vermits de BVBA ZELF EEN RECHTSGEDING gestart is mag niemand daar tussenkomen, tenzij ze zich inschrijven in het rechtsgeding.
De advocaat van de BVBA is zelf vergeten dat zijn client het rechtsgeding gestart is. Hij noemt mijn gedagvaarde vader meermaals de "eisende" partij.

MarleenV

#24 , 23 aug 2011 19:19

hallo waldek,
volgens wat ik lees zitten jullie in een zeer moeilijke situatie verwikkeld. hou er toch maar rekening mee dat een eventuele verkoop van uw papa zijn woning haast onmogelijk is geworden hierdoor. ik leid af uit datgene wat u schrijft, dat alle kinderen het huis uitzijn en jullie allen "opdraaien" voor de extra kosten die worden gemaakt. binnenkort doet de winter weer haar intrede en dient de woning dan ook nog eens te worden blootgesteld aan de barre omstandigheden die dan weer eens een extra onderhoud (=kost) en verwarming met zich meebrengen. wie gaat dat blijven betalen ?
ik was erg blij toen ik hoorde dat via de compromis met mijn moeders buur, het huis (en kosten) nog een extra cent opbracht.

marleen v

waldek2
Topic Starter

#25 , 24 aug 2011 06:21

We zijn een heel grote familie. Mijn vader heeft 20 kleinkinderen. Dus zijn er kandidaten genoeg om later in dat huis te wonen. Het is de wens van mijn vader dat het huis helemaal wordt opgeknapt. Dit geding wordt niet bekeken door de bril van advocaatkosten. Vermits de zaakvoerder van de BVBA ook al een PV tegen zich heeft van het agentschap inspectie RWO en omdat een onderzoeksrechter van Ecofin op zijn nek zit, en omdat het geding vermoedelijk gestart is tegen mijn vader met de gedachte "I have the deepest pockets" om met advocaat zijn grote fouten op het vlak van Ruimtelijke Ordening "recht te trekken" via een "gerechtelijke beslissing" hierdoor gaat deze zaak een ongekende en unieke afloop kennen in de gerechtelijke wereld in Belgie. We zijn al gecontacteerd geweest door een zeer groot advocatenbureau om tegen % te werken. Maar we veranderen niet van advocaat, dat is zonet al gebeurd. Uiteindelijk gaan zij met al het geld lopen na jarenlange procedures. Wat wel vermoed wordt is dat een andere buurvrouw in de straat bedreigd werd door de BVBA om niet in het lopend rechtsgeding gezogen te worden. Deze buurvrouw die haar huis te koop had gezet heeft "wijselijk" haar bezwaar ingetrokken tegen de afsluiting van een gemeenteweg door de BVBA, en vermoedelijk op aanraden van de notaris met de woorden "Als je het bezwaar niet intrekt gaat de BVBA de waarde van je huis jarnelang kelderen door het te verzwaren met een rechtsgeding".

MarleenV

#26 , 27 aug 2011 11:49

waldek2,
je zegt : "maar we veranderen niet van advokaat, dat is zonet al gebeurd", kan ik dan veronderstellen dat jullie afscheid hebben genomen van de eerste advokaat en dan toch een pro deo advokaat hebben aangesteld gekregen ? dan zijn jullie toch in de opzet geslaagd, niet ?

marleen

waldek2
Topic Starter

#27 , 27 aug 2011 13:40

Het is inderdaad de "pro deo advocaat" die aangesteld werd via onze vraag bij het Bureau Juridische Bijstand toen mijn moeder nog leefde. Maar intussen zijn de zes kinderen van haar de rechtsopvolgers geworden. Het gegeven Pro Deo is weggevallen. Dus deze advocaat betalen wij helemaal normaal.
En wat de tegenadvocaat betreft die zit samen met de notaris van de zakenman en de notaris van dat geval van Knack 1996 in de lokale Rotary Club met zo'n 20 leden.
Mijn vader moest vroeger beroepshalve in contact treden met die mannen voor drukwerk of tussenpersoon "goede werken aftrekbaar van de belastingen". Hij zei van die club altijd : dat zijn die van de "rot are"-club. ( rotte eieren )

MarleenV

#28 , 27 aug 2011 15:19

hallo waldek2,

uwe pa is nogal een filosoof ! hihihi, club van de rotte eieren.
zeg, maar met 20 individuele kleinkinderen die kandidaat zijn het huis te bewonen, betekent toch dat als er ééntje beslist de woning te bewonen en er zodoende ook eigenaar van wordt, dat die ene de anderen zal moeten uitbetalen ? uw vader kan dan wel wensen dat het huis volledig wordt opgeknapt, maar wie zal dat betalen ? jij, uw broers en/of zussen, zullen toch al over een woning beschikken, wat betekent dat daar ook wel kosten aan zijn waar je beter dat geld kan uitgeven dat je anders in het huis van uw vader dienst te steken en waarvan je nu nog niet weet wie de latere eigenaar zal zijn. en kleinkinderen, tja..., dat zal je nog wel zien.

Marleen

Terug naar “Archief”