burengeschil - plantafstand bomen / overhangende takken

mechegsc
Topic Starter

burengeschil - plantafstand bomen / overhangende takken

#1 , 30 aug 2011 22:43

Mijn buurman heeft op minder dan 2 meter van de scheiding op 2 verschillende plaatsen een boom staan die hoger is dan 3 meter. Beide bomen hebben uiteraard ook overhangende takken. Ik heb mijn buurman gevraagd om deze bomen op zijn kosten te laten vellen, of op z'n minst de overhangende takken grondig te snoeien. De reden hiervoor is dat beide bomen een deel van het zonlicht wegnemen en voor de afvallende bladeren. Op geen van beide verzoeken wenst mijn buurman gevolg te geven. Het argument om dit niet te doen is dat de bomen een deel van zijn tuin zijn en deze al zeker 25 jaar oud zijn. Van dit laatste ben ik echter niet overtuigd. Ik heb art. 35 van het veldwetboek geraadpleegd. Hierin staat letterlijk dat ik het vellen van de bomen kan eisen. Mijn buurman betwist dit echter.Weet iemand waar ik meer info omtrent kan terugvinden of tot wie ik mij moet wenden? mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 aug 2011 22:47

Hoogstammige bomen moeten minstens 2 meter van de afsluiting staan.
Zaak voor vrederechter brengen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 30 aug 2011 23:09

tenzij ze op één meter hoogte reeds meer dan 1 meter omtrek hebben.. dan kan de rechter beslissen ze toe te laten..

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 30 aug 2011 23:25

en voldoende ouderdom hebben ook dan hebt u dus idd geen recht van spreken meer
Bij eerst komende bezoek aan het vredegerecht om te vragen tussen beide te komen zal de griffier van dienst u waarschijnlijk
al zeggen dat het een maat voor niks is als aan de wettelijke bepalingen is voldaan zoals hierboven vermeld
In mijn tuin staat een speciale naald boom net naast de scheiding met de woon-maatschappij. Dat was vroeger ook een deel van
mijn toen grote tuin maar onteigend. Maatschappij tracht al 25 jaar de boom weg te krijgen maar hij/zij is vermoedelijk al
zo'n +100 jaar oud.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#5 , 30 aug 2011 23:28

IK dacht dat de leeftijd wel op dertig jaar stond.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2011 23:30

30 jaar klopt.

Terug naar “Archief”