leefloon + studiebeurs op eigen initiatief?

deleie
Topic Starter

leefloon + studiebeurs op eigen initiatief?

#1 , 08 sep 2011 15:48

als ik zelf een beurs voor hoger onderwijs aanvraag zonder het ocmw in te lichten,
kunnen die dan bezwaar aantekenen en sommen terugvorderen?
en ben ik dan nog steeds beursgerechtigd?

heeft het ocmw het recht mij de toegang tot een opleiding te ontzeggen?

bestaat er een instantie waar ik de relevantie van die opleiding kan verdedigen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 08 sep 2011 21:17

als ik zelf een beurs voor hoger onderwijs aanvraag zonder het ocmw in te lichten,
kunnen die dan bezwaar aantekenen en sommen terugvorderen?
en ben ik dan nog steeds beursgerechtigd?

heeft het ocmw het recht mij de toegang tot een opleiding te ontzeggen?

bestaat er een instantie waar ik de relevantie van die opleiding kan verdedigen?
Het OCMW zal (als het zijn werk goed doet) steeds vragen al je rechten uit te putten. Dit wil zeggen dat ze je zullen verplichten een studiebeurs aan te vragen, alsook de kinderbijslag zelf te laten ontvangen, eventueel gezien de situatie onderhoudsgelden laten afdwingen (uitzonderlijk).

Een studiebeurs wordt niet in rekening gebracht als inkomsten voor de berekening van het leefloon.
Eigen kinderbijslag daarentegen wel.

Studenten en leefloon is een moeilijke combinatie. Je ouders zijn nog steeds onderhoudsplichtig tav jou voor zover de studies lopen. Er zal worden nagegaan of zij 1) voldoende bestaansmiddelen hebben of 2) hoe jouw relatie met hen is (is er sprake van een breuk?).
Een opleiding kan geweigerd worden wanneer je bvb reeds over een hoger diploma beschikt. Ook dient deze relevant te zijn naar toekomstig werk.

Je kan steeds bij een negatieve beslissing van het OCMW beroep indienen bij de Arbeidsrechtbank binnen de 3m na de beslissing. Dit is kosteloos behoudens onredelijke of onnuttige beroepen.

Als je meer wilt weten over leefloon en studenten, lees er volgende tekst maar eens op na van de VVSG:
http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... oornen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Archief”