buitengezet als zelfstandige

napie
Topic Starter

buitengezet als zelfstandige

#1 , 16 sep 2011 15:31

Ik ben sinds januari dit jaar gestart als zelfstandig onthaalouder in bestaand kinderdagverblijf. Er is mondeling overeengekomen hoeveel euro ik per uur ging ontvangen en dat de winst ook volgens uren ging gedeeld worden, en dat mijn sociale bijdrage als zelfstandige ook van de zaak ging betaald worden. Door onderlinge conflicten, heeft 1 collega plots na een weekend de sloten veranderd en mij verboden nog te komen werken. Ik heb nog loon te goed en ook mijn sociale bijdrage moet nog betaald worden. Heb ik enig recht van verzet? Kan ik haar ertoe aanzetten mijn loon en bijdrage nog te betalen? Of ben ik bij wijze van spreken goe in 't zak gezet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 16 sep 2011 15:40

klinkt mij als schijnzelfstandigheid... zelfstandige zijn en een loon krijgen?

napie
Topic Starter

#3 , 16 sep 2011 16:08

ja ik noem da loon, komt erop neer da alle inkomsten - kosten = winst, en van die winst gingen wij ons elk 9 euro per uur van betalen en hetgeen er dan nog over was ging om de zoveel maand verdeeld worden.

Reclame

westhoek

#4 , 16 sep 2011 17:57

ja ik noem da loon, komt erop neer da alle inkomsten - kosten = winst, en van die winst gingen wij ons elk 9 euro per uur van betalen en hetgeen er dan nog over was ging om de zoveel maand verdeeld worden.
9 euro per uur als zelfstandige ? :| Heb je geen '0' vergeten ?

napie
Topic Starter

#5 , 16 sep 2011 18:00

gaat hem ook ni over mijn "loon"hé, en met 9 euro had ik maandelijks loon van 1500 euro en nog eens de deelname in de winst erbij. Maar gaat hem toch niet om dat, ik zit wel in de problemen hé, iemand die kan helpen?

westhoek

#6 , 16 sep 2011 18:26

gaat hem ook ni over mijn "loon"hé, en met 9 euro had ik maandelijks loon van 1500 euro en nog eens de deelname in de winst erbij. Maar gaat hem toch niet om dat, ik zit wel in de problemen hé, iemand die kan helpen?
En zij gaan ook je belastingen betalen , en dan nog eens de SZ ?
Ongeveer de helft zal je volgend jaar mogen ophoesten, met nog eens de bijkomende verrekening van de SZ.
En met wat moeten we je nu precies helpen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 sep 2011 18:31

En wat is het statuut van het bestaand kinderdagverblijf?

napie
Topic Starter

#8 , 16 sep 2011 18:35

ik ben ingeschreven met 1manszaak, das al wak weet. Maar kinderdagverblijf, das geen zaak, geen bvba, geen vennootschap. Das ook zeer speciaal statuut, das onthaalouder maar dan in een ander huis...

westhoek

#9 , 16 sep 2011 18:39

ik ben ingeschreven met 1manszaak, das al wak weet. Maar kinderdagverblijf, das geen zaak, geen bvba, geen vennootschap. Das ook zeer speciaal statuut, das onthaalouder maar dan in een ander huis...
Ze hebben je liggen gehad Napie. Uiteraard een mondeling akkoord, kan ook niet anders denk ik.
Zal zo'n statuut zijn zeker ? :http://www.landelijkekinderopvang.be/De ... tabid=2786

Als je geen andere opdrachtgever hebt dan stel ik voor dat je zo snel mogelijk je zaak stopt, je kan nog gaan stempelen, niet ? Heb je een boekhouder ? Want je gaat volgend jaar verschieten vrees ik hoor,...

Franciscus

#10 , 16 sep 2011 18:43

Gezien uw andere posting waar u spreekt van drie zelfstandigen .... wel kan perfect zo ken ik een groepspraktijk van kinesisten.
De eigenaar -kinesist van het gebouw werkt daar met een drietal collega's... allen zelfstandige deze dragen X % af van hun inkomsten als vergoeding gebruik materialen ...
Kan dus perfect.

napie
Topic Starter

#11 , 16 sep 2011 19:21

@ westhoek, ja zo is het idd. is er geen enkel ander manier denk je om dat geld nog terug te vorderen?

westhoek

#12 , 16 sep 2011 19:49

@ westhoek, ja zo is het idd. is er geen enkel ander manier denk je om dat geld nog terug te vorderen?
Ga eens praten met een boekhouder. Stop je zaak en dan ga je die verrekening niet moeten betalen. Ik ben niet 100% zeker hiervan, maar ik denk het wel,
De belastingen wel natuurlijk.

'cut your losses' zou ik zeggen,... want inderdaad, je zit in die grijze zone van 'schijnzelfstandigheid'

mava105

#13 , 16 sep 2011 20:06

Onthaalmoeders hebben een speciaal statuut, zijn vrijgesteld van belastingen, maar kunnen ook geen werkloosheid genieten.
Sommigen hier zijn blijkbaar expert in alles, van muurankers over waterleidingen en kranen, en nu ook al over kinderkak.

napie
Topic Starter

#14 , 17 sep 2011 10:05

Belastingen is idd het probleem niet.... Ik wil mijn loon en die sociale bijdrage betaald zien, das een 1000 euro waar we over spreken...

Lightning

#15 , 17 sep 2011 10:20

Ik wil mijn loon en die sociale bijdrage betaald zien
Er is mondeling overeengekomen hoeveel euro ik per uur ging ontvangen en dat de winst ook volgens uren ging gedeeld worden, en dat mijn sociale bijdrage als zelfstandige ook van de zaak ging betaald worden.
Totdat u die mondelinge overeenkomsten kan bewijzen bent u als zelfstandige zelf verantwoordelijk voor de betaling van uw sociale bijdragen...

Terug naar “Archief”