#1 , 28 sep 2011 13:19
In juni 2010 kocht ik, na een echtscheiding, samen met mijn broer de echtelijke woning terug bij een openbare verkoop. Mijn aandeel bedraagt 50%, het deel van mijn broer en zijn vrouw 1%, en de firma van mijn broer 49%. Er zijn dus 3 partijen. Mondeling was er overeengekomen dat ik de woning gratis mocht betrekken totdat de woning weer te koop zou worden gesteld ( max 2 jaar). In ruil daarvoor zou ik de brandverzekering van het gebouw, de grondbelastingen eventuele kosten en het onderhoud van de woning en tuin voor mijn rekening nemen. Zoals afgesproken deed ik dringende renovatie- en herstellingswerken aan zowel keuken en badkamer, betaalde ik brandverzekering en grondbelastingen en doe het onderhoud van woning en tuin. Nog voor ik de woning zou betrekken, kwam de medepartij terug op zijn mondelinge overeenkomst en vroeg een bezettingsvergoeding van 450€. Ik ging niet akkoord met dit bedrag maar was bereid om een vergoeding van 250 € /maand te betalen aangezien ik ook de voorgenoemde onkosten voor mijn rekening neem. Ik stort dit bedrag maandelijks op de derdenrekening van hun advocaat. Wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval? In de akte van de woning staat vermeld dat ik niet uit onverdeeldheid kan treden voor een periode van 5 jaar. Ik wens, door de strubbelingen en problemen, zo snel mogelijk het huis terug te koop te zetten. Is dit mogelijk?