Schending van de privacy of persoonlijke levensfeer?

DCL68
Topic Starter

Schending van de privacy of persoonlijke levensfeer?

#1 , 26 sep 2011 21:21

Mijn buurman neemt foto's vanuit zijn veluxvenster van mijn tuin. Op de foto staat <10% van zijn tuin. Is deze foto inkijken in mijn persoonlijke levenssfeer? Er staat namelijk een muur van 2m tussen onze tuinen en het is dus onmogelijk om van zijn tuin of terras in mijn tuin te kijken.
Recentelijk heb ik vastgesteld dat mijn buurman op een ladder stond en over de 2m hoge muur mijn tuin weer fotografeerde.
Wij hebben een jacuzzi en mijn dochter (15) en echtgenote voelen zich bekeken.

Is het strafbaar om foto's over een muur te nemen van een privé-eigendom, misschien zelfs met personen in badkledij in of rond een jacuzzi.
Wij hebben het gevoel dat het gluren is maar ik weet niet wat de wettelijke bepalingen zijn hieromtrend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2011 21:32

Is een inbreuk en strafbaar zeker als hij daar capriolen moet voor uitvoeren.
Een onopzettelijke foto hij fotografeert ZIJN tuin en uw tuin staat er mee op kan natuurlijk wel.
Wat u hier schrijft.... gebruikt hij de foto's ook of ken je zijn bedoeling?

roharro

#3 , 26 sep 2011 21:34

Heb je die foto gezien? Woord tegen woord. Zolang hij ze niet publiceert kunt u niets doen.
Alleszins kan men de buur niet verbieden om door zijn raam naar buiten te kijken.
Veel gepensioneerden doen dat de hele dag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

DCL68
Topic Starter

#4 , 27 sep 2011 19:28

Ik heb de foto's gezien bij de dienst stedebouw van de gemeente en de foto herneemt mijn volledige tuin en enkel onderaan de foto staat een stukje van zijn tuin, maw het lijkt mij geen onopzettelijke foto zeker gezien het feit dat hij de foto gebruikt om een klacht in te dienen tegen mijn terras aan mijn tuinhuis.
Ik stel mij benevens de vraag van schending van privacy ook de vraag of de foto mag en kan gebruikt worden in een klacht gezien de "illegale" foto genomen is door een niet-officiële autoriteit (politie)?

Thx

roharro

#5 , 27 sep 2011 20:58

Haha. De foto moet een bouwmisdrijf aantonen. Dus objectieve informatie en geen gepiep van een sexueel bezetene...
Kan perfect. In dergelijke zaak van bouwovertreding heeft de gemeente mij zelfs ooit eens gevraagd foto's te maken van een overtreding begaan door een buur. Heb toen groot deel van zijn huis gefotografeerd. Op grond daarvan heeft hij zijn woning uiteindelijk moeten afbreken wegens niet bouwen volgens de plannen van de bouwtoelating.

Waarom laat u dan eerst uitschijnen dat het zijn bedoeling is uw vrouw en dochter te bespieden (wat echt niet toegelaten is)?
Waarom leggen de mensen op dit forum hun ECHTE vraag niet meteen voor, zonder eerst wat omwegen te maken die niet relevant zijn?
Laatst gewijzigd door roharro op 28 sep 2011 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#6 , 28 sep 2011 16:39

Omdat men op die manier hoopt een grotere kans te maken op een antwoord dat hen aanstaat? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#7 , 28 sep 2011 19:49

Heb ooit eens foto's moeten maken van de tuin van de buurman waarvoor is dus ook op een ladder moest gaan staan, en de strook grond juist naast die muur in beeld brengen. Had nl gezien vanuit mijn slaapkamervenster dat de buurman klaarblijkelijk canabis kweekte in een paar bloempotten. Toen ik info hierover vroeg aan de politie, en dit per telefoon, vroegen ze me eens een paar foto's te nemen en er mee tot op hun kantoor te komen. Heb dat dan ook gedaan, en na het zien van de foto's hebben ze een huiszoeking gedaan. Gebuur had nl een veel grotere opbrengst van zijn planten dan voor persoonlijk gebruik nodig was. Hij is dan ook door de rechtbank veroordeeld.

Gebruiker21

#8 , 29 sep 2011 09:03

Misschien had hij een héél groot eigen gebruik? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”