Opzoeking in bevolkingsregister door incassobureau

rex
Topic Starter

Opzoeking in bevolkingsregister door incassobureau

#1 , 04 okt 2011 23:31

Hallo,

Ik ben tijdje geleden verhuisd en ben toen iets uit het oog verloren (flauw excuus maar het gebeurt nu eenmaal soms).

Ik krijg op nieuw adres brief van incassobureau.

Ik was dus verbaasd over die rekening (maar dus terecht) maar nog meer verbaasd dat men zo snel mn nieuw adres gevonden had.

Evene gebeld en de dame aan de telefoon zei me dat ze "adres verkrijgen via schrijven naar bevolkingsregister".

Ze wist wel niet op basis van welk artikel.

Ik vraag me af: klopt dit? op wel artikel van welke wet baseert men zich dan om een dienst bevolking aan te scrhijven?

Ik meen me te herinneren dat iemand uit mijn kenissenkring ooit een schuldenaar had en die verhuisde en hem weigerden ze iig te helpen op de dienst bevolking.

Voila, bedankt als iemand dit even wil uitleggen. Met de juiste artikels want als het niet klopt zijn ze daar nog niet van mij af

groeten

R

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 05 okt 2011 00:58

als ik mij niet vergis kan iedereen tegen betaling van een kleine som een adres opvragen bij het bevolkingsregister van de gemeente.

het enige dat u dient te doen is de hoofdsom te betalen aan de originele schuldeiser.

betaal NIKS aan het incasso bureau en al zeker niet enige zogezegd gemaakte kosten etc . . .

jojan

#3 , 05 okt 2011 08:06

Elke persoon of instelling kan een uittreksel of getuigschrift krijgen uit de bevolkingsregisters van de gegevens van een andere persoon. Hiervoor moet u een schriftelijk en ondertekend verzoek indienen bij de dienst Bevolking van het gemeentebestuur.
Dat kan alleen wanneer zo een document nodig is voor de uitvoering of de voortzetting van een procedure bepaald door de wet.

Concreet kan het gaan over:

de betrekkingen tussen schuldeiser en schuldenaar
een dagvaarding voor het gerecht
beslagen
vorderingen

Bij zo een aanvraag moet u de specifieke wettelijke bepaling vermelden.
De bevolkingsdienst gaat na of de wettelijke bepalingen van toepassing zijn, en of de aard van de gevraagde gegevens overeenstemt met het motief. Op basis van haar onderzoek zal de dienst Bevolking de informatie al dan niet geven.

http://www.belgium.be/nl/familie/identi ... registers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

j.demoor

#4 , 06 okt 2011 10:30

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."[K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters...,B.S. 15 augustus 1992(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993)].

De wijziging(een van de vele volgens T.W.S.) aan het M.R. 7 oktober 1992 in het Staatsblad van 16 juli 1993 vermeldt uitdrukkelijk de ingebrekestelling uit art.1139 B.W. als een geval dat voldoet aan art.3 K.B.16 juli 1992.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

rex
Topic Starter

#5 , 06 okt 2011 11:56

ok, dat is duidelijk. De ingebrekestelling is de trigger om dergelijke info op te vragen. bedankt

Terug naar “Archief”