Geld lenen aan kind

pAscAl54321
Topic Starter

Geld lenen aan kind

#1 , 14 okt 2011 10:05

Mijn zoon en zijn vriendin willen een huis kopen.
Ik wil hem financieel helpen en zou hem wat geld willen geven.
Ik wil wel dat indien de relatie zou eindigen dat ik na de verkoop van dat huis dat geld kan recuperen.
Kan ik een schuldverklaring opmaken door beiden getekend om in dat geval mijn geld terug te eisen?
Wat moet zeker opgenomen worden in zo een schuldverklaring?
Van haar kant brengt ze geen nog geld in het laatje om de aankoop te doen.
Laatst gewijzigd door pAscAl54321 op 18 okt 2011 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2011 11:57

Wie zegt dat het huis zal verkocht worden indien de relatie eindigt? Mogelijk zal één van beiden er blijven wonen. Indien beiden de schuldverklaring tekenen zijn beiden ook verantwoordelijk. Als zij geen cent bezit, zal uw zoon dus alles moeten terugbetalen. (Ik weet niet of dit de initiele bedoeling was van wat u tracht te bekomen met de schuldbekentenis? Als dit was in het opzicht: ik wil niet dat zij met mijn centen gaat lopen als ze mijn zoon laat zitten, dan denk ik niet dat dit zo'n goed idee is.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 14 okt 2011 12:21

Zo wie zo deze gift, lening in de akte van aankoop laten inschrijven.

Reclame

pAscAl54321
Topic Starter

#4 , 14 okt 2011 12:30

Als ik niets op papier zet en ze gaan uit elkaar dan ben ik wel de helft van dat geld aan haar kwijt.
Mijn bedoeling is dat ik hem het geld kado doe maar zij zal dat geld nooit naar haar familie krijgen aangezien haar ouders nu ook NIETS willen bijdragen aan "hun huis".
Mijn zoon zal niets moeten terugbetalen , maar ik wil er zeker van zijn dat onze bijdrage niet verloren gaat.
Zelf als een van de twee na een eventuele beëindiging van de relatie de andere uitkoopt zal ik middels met een schulderkenning die 40.000 euro kunnen recuperen.
Of zie ik dat helemaal fout?
Laatst gewijzigd door pAscAl54321 op 18 okt 2011 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#5 , 14 okt 2011 12:42

Je zou een gift aan je zoon kunnen doen, met vermelding in de notariele akte dat de gegeven som van hem blijft na een uiteengaan.

basejumper

#6 , 14 okt 2011 13:31

Beste,

Dit kan perfect in de vorm van een gift met enerzijds clausule van conventionele terugkeer (als de zoon vooroverlijdt keren de gelden terug naar de schenker), anderzijds een clausule waarbij gestipuleerd wordt dat de gift tot het eigen vermogen van de zoon behoort met verbod op inbreng in de gemeenschap. Raadpleeg uw notaris hiervoor; Advies kost niets. Een betere bank met een degelijke private bankingafdeling heeft hier eveneens standaardformulieren voor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Archief”