Contract Cattery

Alke
Topic Starter

Contract Cattery

#1 , 16 okt 2011 18:27

Hallo,
Ik heb een vraag over een contract van een cattery.
Wij willen een van onze poezen naar een dekkater brengen maar nu wil de eigenaar van de dekkater ons een contract laten tekenen waarin staat wat we voor de diensten van de kater moeten betalen. Verder staat erin dat we recht hebben op een herdekking onder bepaalde omstandigheden. Verder staat erin dat ik de kittens alleen mag verkopen als er in de toekomst niet met de kittens gefokt wordt, als er toch gefokt wordt met de kittens dan moet ik een boete van 1500 euro betalen. Mijn vraag is nu mag iemand een fokverbod van mij eisen en daar een boete tegenover stellen en als ik het contract teken is dat dan rechtsgeldig?

Graag zou ik hier een antwoord op krijgen.

Met vriendelijke groeten,

Alma

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 16 okt 2011 19:47

Lijkt me vrij standaard in het fokkerswereldje.

Het is uiteraard normaal dat je voor de dienst (dekking) betaalt.
Vermits de fokker z'n bloedlijn zuiver wil houden, en niet langs alle kanten in stambomen waar hij zelf geen controle over heeft wil voorkomen, wil hij dus niet dat er met de kittens verder gefokt wordt.
De boete is een dwangsom mocht je deze voorwaarde (die je met andere woorden in het verkoopcontract van jouw kittens moet zetten) niet naleven.

Je hebt toch een herkenningsnummer?

Dit is inderdaad rechtsgeldig als je dit ondertekent.

Groeten,

P.

Alke
Topic Starter

#3 , 16 okt 2011 22:13

Hallo,
Natuurlijk betaal ik voor de diensten van de dekkater en zal ik als geregistreerd cattery alleen werken met dekkaters van een goede bloedlijn en met stambomen. Alleen zou het vreemd zijn dat een cattery een dekkater inzet waar iets niet mee in orde is waardoor er niet meer gefokt kan worden met de kittens. Op het moment dat mijn poes kittens krijgt die niet goed voor de fok zijn omdat ze gebrekken hebben dan is het logisch dat ze weggaan als liefhebbers poesjes maar een cattery die een dekkater uitlenen en de eis stellen dat de kittens een fokverbod krijgen die is niet zuiver bezig. Helaas gaat het vaak om hun eigen beurs. Ik vind het vreemd dat als ik een contract opstel waarin ik een dwangsom opleg dat zomaar kan. Dus als ik als kapster iemand zijn haren knip en hij gaat de volgende keer naar een andere kapper kan ik hem een dwangsom opleggen als ik hem een contract laat tekenen waar dat in staat. Dus ik kan gewoon een contract opstellen met de grootste flauwekul op het moment dat iemand het tekent zit hij er wettelijk aan vast? Vind dit een vreemd verhaal en ook heel gevaarlijk.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2011 23:26

Wel in een contract stellen partijen HUN voorwaarden en dit is een contractueel verbod om te kweken met de poesjes.
Zoiets als concurrentiebeding.
U bent vrij om die kater te nemen met een contract of niet te nemen dat iw uw vrijheid.
Wat is het probleem?

Terug naar “Archief”