Het uitoefenen van Hiërarchische controle als zelfstandige

benice
Topic Starter

Het uitoefenen van Hiërarchische controle als zelfstandige

#1 , 28 okt 2011 22:02

Hallo,

Ik werk momenteel in loondienst voor een bedrijf, maar ga straks als zelfstandige aan de slag. Ik mag daarbij in onderaanneming blijven werken voor mijn huidige werkgever. Ik weet dat daar een risico bestaat op schijnzelfstandigheid, en we doen er alles aan om de wetgeving te respecteren. Zo is het sowieso de bedoeling dat ik daarnaast nog andere opdrachten ga doen ook in mijn vennootschap. Zoals ik al begrepen had na uitzoekingswerk zijn er vier belangrijke criteria waarop je moet letten:

1. de wil van de partijen: is geen probleem. zowel mezelf als mijn werkgever hebben deze beslissing uit vrije wil genomen.
2. de vrijheid van organisatie van werktijd : is geen probleem. Het zijn de resultaten die tellen voor mijn opdrachtgever. Ik start en ga naar huis wanneer ik wil.
3. de vrijheid van organisatie van werk: is geen probleem, resultaten tellen, de manier waarop ik mijn werk organiseer mag ik zelf kiezen
4. de mogelijkheid om hiërarchische controle uit te oefenen:

Dit laatste is het discussiepunt: Ik ben hiërarchisch verantwoordelijk over 12 werknemers en 3 onderaannemers van mijn opdrachtgever. De vraag is dus: moet het 4de punt geïnterpreteerd worden als dat je zelf geen hiërarchische controle mag uitoefenen als zelfstandige, of dat de werkgever geen hiërarchische controle mag kunnen uitoefenen over de zelfstandige?

Graag jullie hulp, want dit kan een belangrijke bijsturing worden in mijn opdracht als zelfstandige. Alvast bedankt voor de feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 29 okt 2011 01:36

Volgens mij (met als andere helft van mijn trouwboek een freelancer die al zo'n 10 jaar zelfstandige is) is het inderdaad dat laatste: dat je werkgever over jou geen hiërarchische controle mag voeren. Dat je tijdens de uitoefening van je job dus verantwoordelijk bent over andere mensen, is geen probleem (mijn man is trouwens op zijn laatste projecten telkens project manager geweest, daarbij dus ook steeds een heel team aansturend).

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 okt 2011 09:52

De drie hoofdpunten voor schijnzelfstandigheid zijn

Leiding, gezag en toezicht en wanneer één punt hiervan vervult is dan ben je een schijnzelfstandige.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Archief”