Contract tussen 2 bedrijven uit verschillende landen.

Jo.m
Topic Starter

Contract tussen 2 bedrijven uit verschillende landen.

#1 , 09 nov 2011 17:47

Geachten,

ik stel mijn vraag hier omdat ik niet weet waar ze moet staan.

Als een Nederlandse vennootschap een Belgische vennootschap dagvaardt in België ( De Belgische moest bepaalde tshirts leveren, en later bleek dat ze niet helemaal overeenstemde met wat de Nederlandse had gevraagd. De kwaliteit bleek namelijk na enkele maanden niet zo denderend terwijl ze echt wel van extra goede kwaliteit moesten zijn) , hoe weet ik dan op voorhand welke regels je moet gebruiken? zijn dat dan de nederlandse of de belgische en hoe vind ik dan of het de moeite is?

Alvast Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 nov 2011 10:27

“Art.4.1.Bij gebreke van een rechtskeuze,overeenkomstig artikel 3...wordt het op de overeenkomst toepasselijke recht als volgt vastgesteld: a) de overeenkomst voor de verkoop van roerende zaken wordt beheerst door het recht van het land waar de verkoper zijn gewone verblijfplaats heeft...“(Verordening nr.593/2008/EG,17 juni 2008).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#3 , 15 nov 2011 15:57

Beste,

Ofwel is er een rechtskeuze en bevoegdheidsbeding in de algemene voorwaarden van de verkoper (of de koper), ofwel gelden de regels van internationaal recht (binnen de EU: Europese verordeningen). Die bevatten een aantal regels die bepalen welk recht van toepassing is en welke rechtbank bevoegd is.

Voor wat de rechtbank betref en tussen twee handelaars: meestal (maar afhankelijk van het concrete geval) het land waar de verwerende partij zijn zetel heeft.

Voor wat het recht betreft: zie de reactie van j.demoor, maar ook hier zijn uitzonderingen mogelijk.

Als je zo'n probleem hebt, leg je dat toch best even voor aan je advocaat, hoor...
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Reclame

Terug naar “Archief”