gift aan dochter

guyken
Topic Starter

gift aan dochter

#1 , 29 aug 2007 21:10

Mijn (enige) dochter woont x aantal jaar samen met een vriend. Ze kopen een woning onder beding van aanwas (waarde woning 150.000 euro) partner leent 75.000 euro, dochter leent 25.000 euro en maakt gebruik van een schenking (met aangetekend schrijven) van mij ter waarde van 100.000 om inbreng aankoop (50.000 euro) gelijk te stellen aan dat van haar partner (dus elk voor 75.000 euro) en met het saldo van mijn gift (50.000 euro) verbouwingen te realiseren. Stel me nu enkele vragen: quid als partner of mijn eigen dochter overlijdt ... is mijn gift dan geheel of voor een deel verloren, quid als beiden overlijden, hoe gebeurt dan de verdeling .. ouders van partner erven en ik of eventueel ook nog mijn ex-echtgenote, alhoewel die g??n enkele vorm van gift of schenking deed ?
Wat kan hier nog soelaas brengen om mijn gift van 100.000 euro te beschermen .. een annex-beding laten opnemen (naderhand weliswaar) waarin wordt gesteld dat het product vd schenking niet onder de gemeenscahp mag en kan vallen of via een schuldsaldoverzekering gift beschermen ?
Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 aug 2007 06:56

In de veronderstelling dat het een beding van aanwas is in volle eigendom;
in de veronderst. dat u geen voorwaarden of modaliteiten aan de schenking heeft gekoppeld:

vriend sterft eerst:
uw dochter wordt 100% eigenaar van dat huis, niet door erfenis maar door de werking van dat beding van aanwas. Te betalen: 10% registratierechten op een 1/2 huis (som=7500). (PS = duur; ze kunnen dat terugbrengen tot 3% op 50000 + 9% op 25000 (som=3750) door te werken met een testament en een erfenis en door dat beding te laten schrappen; na 3 jaar kan dat zelfs 0% worden; alles weliswaar mits wederzijds vertrouwen)

analoog indien dochter eerst sterft
(maar heeft U bedongen terugkeer voorzien? Zoniet keert de schenking terug naar U en moet U successierechten betalen op die 100000 (yes, op 'uw eigen geld')
Recupereerbaar: de waarde van de verbeteringswerken, mits degelijk bewijs (dat in handen is van de partner...)

Bij 2de overlijden: zonder testament erft elke respectievelijke ouder 1/4 en verdelen de broers/zusters de andere 1/2 onder elkaar. Geen broers/z: alles naar ouders. Slechts 1 ouder over: alles naar die ouder.

een annex-beding laten opnemen (naderhand weliswaar) waarin wordt gesteld dat het product vd schenking niet onder de gemeenschap mag en kan vallen
Volgens mij is dat te laat; ik heb het in elk geval nog nooit gezien.

Reclame

Terug naar “Archief”