Mijn (enige) dochter woont x aantal jaar samen met een vriend. Ze kopen een woning onder beding van aanwas (waarde woning 150.000 euro) partner leent 75.000 euro, dochter leent 25.000 euro en maakt gebruik van een schenking (met aangetekend schrijven) van mij ter waarde van 100.000 om inbreng aankoop (50.000 euro) gelijk te stellen aan dat van haar partner (dus elk voor 75.000 euro) en met het saldo van mijn gift (50.000 euro) verbouwingen te realiseren. Stel me nu enkele vragen: quid als partner of mijn eigen dochter overlijdt ... is mijn gift dan geheel of voor een deel verloren, quid als beiden overlijden, hoe gebeurt dan de verdeling .. ouders van partner erven en ik of eventueel ook nog mijn ex-echtgenote, alhoewel die g??n enkele vorm van gift of schenking deed ?
Wat kan hier nog soelaas brengen om mijn gift van 100.000 euro te beschermen .. een annex-beding laten opnemen (naderhand weliswaar) waarin wordt gesteld dat het product vd schenking niet onder de gemeenscahp mag en kan vallen of via een schuldsaldoverzekering gift beschermen ?
Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord