terugeisen inbeslagname

keela
Topic Starter

terugeisen inbeslagname

#1 , 09 okt 2007 22:15

Mijn stiefzoon werd door z'n moeder buitengezet nadat de deurwaarder enkele zaken was komen ophalen bij haar thuis, zoals tv fiets microgolf.....wij hebben hem van't straat gehaald en hem zo goed mogelijk verder geholpen gezien hij schulden had was dat niet zo evident.
Zijn moeder wil nu een vergoeding voor de zaken die zij kwijt is . Gezien zij zelf diep in de schulden zit en een schuldbemiddelingsregeling heeft via het gerecht , mijn stiefzoon zijn eigendommen zoals kleren ed heeft weggegooit , zij ook mede schuld heeft aan de inbeslagname van zijn voertuig ( zij reed gans jaar zonder verzekering in een niet gekeurd voertuig, de auto was wel door de zoon betaald maar had zelf nog geen rijbewijs - hij was wel diegene die achter het stuur zat bij een controle) hij is wel diegene die de boetes moet betalen en de lening verder heeft afgelost voor een voertuig die niet meer is. Vanzelfsprekend ziet hij het niet zitten om z'n moeder nu te vergoeden voor datgene wat de deurwaarder heeft meegenomen. Gezien wij hem nu helpen ziet zij de kans schoon om wat extra geld te eisen omdat zij weet dat wij (zijn vader en ik ) de zoon verlost hebben van zijn schuld en ervoor gezorgd hebben dat hij woont en bemeubeld is.
Haar advokaat wacht op een voorstel van de zoon om deze dingen te vergoeden , wat kunnen wij doen om dit tegen te gaan of dit verzoek nietig te verklaren ?

hij kan dit absoluut financieel niet en wil dit ook niet na alles wat er gebeurt is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 09 okt 2007 22:36

Hey keela

Ik ben geen jurist, maar ik denk dat het belangrijk is te weten of je stiefzoon op het moment van de inbeslagname bij zijn mama gedomicilieerd was. Ik ga ervanuit van wel, aangezien men normaliter anders niet bij haar langs was geweest.

Dan is het zaak dat zij moet kunnen bewijzen dat de inbeslaggenomen goederen effectief haar eigendom waren. D.m.v. aankoopfacturen, betalingsbewijzen,... In ieder geval lukt dat in de praktijk meestal niet en dus lijkt mij op het eerste gezicht die kennisgeving van haar advocaat bangmakerij.

j.demoor

#3 , 11 okt 2007 10:47

De vermengde boedels van stiefzoon en moeder vormden een ‘onverdeeldheid’.

“Art.577-2.§1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.§2.De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn…”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen“(B.W.).

Onverminderd art.1514 Gerechtelijk Wetboek kan de moeder die schade leed door de schuld van uw stiefzoon deze verhalen op diens helft van hun onverdeeldheid.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Archief”