Ik vroeg me af of er een controle-orgaan bestaat dat rechtrs controleert (zoiets als comité p voor de politie, maar dan voor rechters)
Het zit namelijk zo: mijn ouders hebben een hoop schulden, die worden afbetaald via schuldbemiddeling. Het loon van mijn moeder gaat volledig naar de schuldbemiddeling. Het huis dat mijn ouders samen hebben moet te koop worden gezet om de schulden te betalen. Dit is allemaal via een rechter beslist geweest voor het gerechterlijk verlof. Mijn ouders hadden toen gevraagd dat ze eerst zelf 6 maanden de tijd zouden krijgen voor de verkoop, alvorens het openbaar zou te koop gesteld worden. Dit werd allemaal goedgekeurd door de rechter (enkele maanden geleden al) maar gisteren hebben ze pas het officieel vonnis aangekregen van de rechter, waar in staat dat het huis onmiddelijk openbaar verkocht moet worden. Als dit zo zou zijn, bestaat de kans dat het huis voor veel minder verkocht zal worden, omdat de schuldbemiddeling alleen geld wilt voor de schulden af te betalen.
De vrouw van de schuldbemiddeling doet al vanaf het begin moeilijk en doet alles om mijn ouders tegen te werken. Ook krijgen mijn ouders geen informatie over hoeveel hun schuld juist bedraagt. Ze betaalt de huur van het appartement waar mijn ouders nu wonen te laat uit, 'vergeet' leefgeld uit te betalen, enz. Hierdoor krijgen mijn ouders het alleen maar moeilijker om rond te komen, en op de koop toe krijgen ze nog problemen met hun huisbaas. De vrouw van de schuldbemiddeling steekt niet onder stoelen of banken dat ze de rechter goed kent.
Nu vraag ik mij af of er geen controle mogelijk is. Het is toch vrij straf dat er dag en nacht verschil is tussen een uitspraak van een rechter en het officiele vonnis op papier. Kan dit niet worden nagekeken door wat de griffier genoteerd heeft ofzo?
Ik heb zelf totaal geen verstand van dit alles, maar ik weet wel dat er dingen gebeuren die niet kloppen, en ik zie dat mijn moeder er stilaan onderdoor aan het gaan is.
Alvast bedankt voor de moeite om dit alles te lezen, en ik hoop dat ik hier wat antwoorden krijg.